Brev
Hvad skal jeg gøre
Jeg er en pige på 10 år og. Går i femte klasse
jeg har nogle vigtige spørgsmå og en historie.
Først historien
for cirka 4 måneder siden var det at jeg var hjemme hos en der. Hedder M fra min klasse og vi gik ud i hans lade (de bor på en gård) der var ingen andre og vi gik op i en af traktorerne og legede vi var kærster og havde sex af en art med tøj og lidt efter spurgte han om jeg ville sutte hans pik og det sagde jeg nej til men nu fortryder jeg
Til mine spørgsmål
Er det normalt og være 10 og ha fået knude men de ikke er begyndt at vokse
Hvordan og hvorhenne oanere man
Er det farligt og slikke på hinandens steder
Håber i svare
kh den bekymrede
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 10 år.
Tak for dit brev.
Det er bare helt fint, at du deler din historie. Jeg vil prøve at svare på dine tre spørgsmål, så godt jeg kan.
Først til det første spørgsmål, hvor du spørger, om det er normalt at have fået knude, men at de ikke er begyndt at vokse. Jeg er ikke helt sikker på, at jeg ved, hvad du mener. Mener du, når bryster er begyndt at udvikle sig og vokse? Hvis du gør det, så er der nogle på 10 år, som langsomt begynder at få bryster. Det er lidt tidligt, men det er ikke unormalt. Men hvis brysterne eller brystvorterne bliver meget ømme og det er små knuder i, så er det meget vigtigt at tage til lægen og tjekke, at alt er, som det skal være. Du skal også vide, at det kan tage mange år, før bryster er helt færdig udviklet og vokset færdigt.
Dit andet spørgsmål handler om onani. Onani handler om, at man rør ved sig selv, på steder hvor man synes, at det er rart. Nogle kalder det at tilfredsstille sig selv. Det er meget individuelt, hvordan man rør ved sig selv. Det vigtigste er at det er rart og behageligt. De fleste berører sig selv de steder, hvor man er meget følsom. De fleste kvinder er mest følesomme ved tissekonen og ved brysterne.
Så spørger du om det er farligt at slikke på hinandens steder. Jeg kommer helt til at tænke på den historie, som du starter med at fortælle og tænker derfor, at når du skriver steder, så kan du måske godt mene for eksempel at slikke på en drengs tissemanden, eller som du har kaldt den: pik. Er det mon rigtigt forstået?
Hvis det er det, som du mener, så er det lidt svært at svare på. For det er faktisk sådan, at der er nogle sygdomme, som man kan smittes med, når man har sex. Lige meget om man slikker på hinanden eller om manden trænger ind i kvinden eller noget helt andet. Derfor kan det være farligt og det er vigtigt at beskytte sig med et kondom. Men når det er sagt, så er det jo lige så farligt, som at have sex, hvor manden trænger ind i kvinden. Og slet ikke farligt, hvis både manden og kvinden er blevet tjekket for kønssygdomme hos lægen. Gav det mon mening?
Så kommer jeg også til at tænke på, at sex kan være ubehageligt og på den måde farligt, hvis man ikke gør det af lyst, men fordi man føler sig presset. Det var så godt gået, at du sagde nej, til ham M, hvis du var nervøs og bange for at det var farligt. Det vigtigste, når man taler om sex og kroppens udvikling, er simpelthen at være opmærksom på sine egne grænser og hvad, man har det godt med.
Håber at det jeg har skrevet, har givet dig nogle svar, som du kan bruge. Du kan også sms’e eller ringe til BørneTelefonen på telefonnummer: 116111 eller chatte med en rådgiver på BørneChatten her på siden.
Kærlig Hilsen
BørneTelefonen