Brev
Hvad gør jeg?
Hej, jeg har et problem med min veninde..
Min bedsteveninde og jeg er begge 12. Og vi går begge i 6. Klasse, har begge en kæreste som er ca. Et år ældre end os. Men hendes kæreste er meget liderlig, hvilket min ikke er.
Hendes kæreste vil meget gerne have sex med hende, men hun føler ikke at hun er klar, jeg har fortalt hende at jeg vil gøre alt for hende, lige meget om det betyder at jeg skal købe kondomer, eller sådan noget.
Og hun ved at jeg støtter hende 110% i alt det her! men hun er stadig i tvivl. Hvilket jeg godt forstår. Jeg syntes også at det er for tideligt, men som sagt, lige meget hvad hun vælger er jeg der for hende.. Hun ved hun ikke har lyst, men hun ved at hun såre ham ved at sige nej.
Det gør mig rigtig ked af det når jeg ser hvordan hun går rundt og er ked af det, bare på grund af et spørgsmål..
Men spørgsmålet er, hvordan hjælper jeg hende bedst?
Hvordan får hun det bedre?
Hvordan skal hun tackle alt det her?
Og hvad er det mest rigtige at gøre?
Hilsen T.
Ps. Hun elsker ham rigtig højt, og han elsker hende, jeg er sikker på at han vil kunne forstå hende, men hun er bange for at han ikke vil….og jeg vil bare ikke støtte hende på en forkert måde.. Det skulle nødig være min skyld at de slog op, de er så søde sammen!!
Please svar!!
Har virkelig brug for hjælp til det her!!!
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære T på 12 år
Tak for dit brev til BørneBrevkassen, hvor du beskriver, hvordan din veninde for tiden er ked af det, fordi hendes kæreste har spurgt, om de skal have sex. Hvor må det være dejligt for din veninde, at hun har sådan en god støtte, som du tydeligvis er. Alligevel kan jeg godt forstå, du skriver hertil for at få et råd, det må være et svært dilemma for dig at guide i.
Når jeg læser dit brev, slår det mig, at dig og din venindes kæreste situationer minder lidt om hinanden. Der er dog den forskel, at det er din veninde, der lige nu føler et præs. Måske er det dig om noget tid, så kan rollerne være byttet om, hvem ved…? Når jeg skriver det, er det fordi jeg tænker, at mit svar måske kan bruges af jer begge to.
Det at have sex med hinanden i et forhold er et stort skridt, og det er meget forskelligt, hvornår man I et forhold er klar til det. Jeg tænker, det er meget vigtigt, at I mærker rigtig godt efter indeni, og ved den mindste tvivl, skal I ikke gøre det. Selv om der ikke er sex i et forhold, er der mange andre måder at have det rart sammen på.
Med den alder, I har lige nu, sker der rigtigt meget med jeres kroppe og med jeres følelser. Ofte er det sådan, at drenge i jeres alder tænker mere på sex og pigerne mere på følelser, er det mon noget, I kan genkende..?
Selv om kæresterne spørger til at have sex, tænker jeg, I er alt for unge til det. Alene jeres kroppe er ikke færdigudviklede endnu. Når jeg læser dit brev, fortæller du ligeledes flere gange om din venindes tvivl og usikkerhed, derfor tænker jeg slet ikke, hun er parat til det…?
Det virker til at være en meget sød og betænksom veninde, du har, når hun er bange for at gøre sin kæreste ked af det ved et nej. Ville din veninde blive ked af det, ved et nej fra ham til noget, hun foreslog…? Hvis nu kæresten forklarede, at det var noget, han var usikker på og nervøs for…? Hvis en kæreste slår op, fordi han eller hun ikke kan få lov at bestemme i forhold til sex, tænker ikke det er den rette kæreste... Ville I selv bestemme over jeres kærester…?
Jeg spekulerer på, om du kender den hjemmeside, der hedder
www.sexlinien.dk
? På den side er der en masse børn og unge, som skriver ind omkring sex og sådan noget. Kan det være en ide for dig, at du og din veninde sammen besøger den side…? Måske kan den inspirere jer til at tale om, hvordan I begge har det med sex og jeres kærester.
Som jeg skrev længere oppe, er I begge for unge til at have sex, og derfor tænker jeg ikke, du bare skal gå ud og købe kondomer eller lignede til hende. Derimod er det vigtigt, du er der for hende, lytter til hende og taler med hende. Hvordan mon hun vil reagere, hvis du viser hende dit brev herind til…?
Måske kan I sammen prøve at skrive til BørneChatten? Der kan I helt anonymt chatte med en rådgiver omkring tvivl og måske også andre ting…?
Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111 og tale med en rådgiver derinde, hvis du har brug for at tale mere om din venindes dilemma.
Mange kærlige hilsner
BørneBrevkassen
Har du spørgsmål til sex eller den første gang?
Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.
Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?
Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!
Quiz om sex, seksualitet og krop
Kender du til myterne?