Brev
Hvad er jeg?
Hej
Jeg er en pige på 15 år, og jeg har lidt problemer med, at finde ud af hvad jeg er til, og om jeg overhovedet er til noget.
Jeg tror, at jeg har prøvet at være forelsket i en dreng (jeg har ihvertfald været på en eller anden måde været meget tiltrukket af en dreng), men når jeg så endelig fik hvad jeg ville havde (altså flirtende, hygge, nusse osv.), ville jeg altid dagen efter havde fået det dårligt efter. Det er som om at jeg får dårlig samvittighed.
Jeg har altid gerne ville havde en kæreste, men alligevel har jeg nogen gange tænkt på, om jeg i en eller anden grad var aseksuel eller noget, for jeg har i perioder virkelig misundet kæratepar, og i andre perioder har og bare “brækket” mig over det.
Jeg har også en veninde som jeg er meget tæt med. Vi har nogen ganget nusset, siddet op af hinanden og givet farvel kys på kinden osv. Og jeg har endelig aldrig lagt noget i det, men en dag spørger en af mine andre veninder om vi endelig er kærester eller noget, for vi “flirter” konstant, og efter at hun sagde det, har det bare sat tankerne i gang i mig.
Nogle gange kan jeg godt føle mig tiltrukket men jeg ved ikke. Det føles også i en eller anden grad forkert. Nogle gange frygter jeg også at jeg måske overhovedet er til noget, og om jeg så skal være lonely resten af mit liv.
Jeg er også bare så bange for at jeg har en helt anden seksualitet, for jeg har en onkel, som er bøsse, også han har virkelig haft svært ved. Han har virkelig prøvet at være så vidt muligt hetro, men hans seksualitet tog altid over. Da han så sprang ud, gik min mormor i depression, fordi hun vidste hvor hårdt det ville blive for ham.
Jeg er også bare vildt bange for at finde ud af om er har en anden seksualitet, for jeg har ikke lyst til at gå igennem det samme som ham. Jeg simpelhen bare så forvirret. Håber at I måske kan hjælpe mig.
Kh pigen
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år,
Jeg kan godt forstå, at du har alle de her tanker, og at du leder efter svar. Det er meget naturligt at tænke over seksualitet og køn, når man er omkring din alder.
Og det virker til, at du er en pige, der tænker rigtig meget over ting generelt, og stiller en masse gode spørgsmål til dig selv og livet. Så det giver mening for mig, at du også kan komme til at føle dig en smule overvældet og måske, til tider, forvirret.
Jeg kan ud fra din overskrift forstå, at du gerne vil finde et klart og afgørende svar på dine overvejelse vedrørende din seksualitet. Jeg kan desværre ikke give dig et enkelt svar. Men jeg håber, at jeg alligevel kan hjælpe dig med at finde noget ro.
Når du skriver, at du fik dårlig samvittighed efter at have været sammen med den dreng, som du måske var lidt forelsket i, får jeg næsten lyst til at spørge dig, hvem eller hvad din dårlige samvittighed var rettet imod?
Du skriver, at du først blev usikker på dine følelser til din veninde efter din anden venindes spørgsmål til jeres venskab. Jeg kan ikke lade være at tænke, at jeres venskab faktisk bare lyder trygt og rart. Og selvom jeg godt kan forstå, at din venindes spørgsmål satte en masse tanker i gang, så tænker jeg også, det er ærgerligt, hvis det skal ødelægge noget, der virker godt.
Jeg kan ikke svare dig på, om du muligvis er tiltrukket af din veninde. Det kan sagtens være noget, der kunne udvikle sig i en romantisk retning, men det er også meget muligt, at det netop bare er et rart og tæt venskab, der ikke skal udvikle sig til andet.
Det virker på mig som om, at du måske er usikker på, hvordan du helt selv ville føle, hvis nu, du havde en anden seksualitet end heteroseksualitet. Og at mange af dine overvejelser nærmest er bekymringer, som fylder negativt hos dig. Er det noget, du kan genkende?
Du er stadig meget ung, og jeg vil derfor råde dig til at give dig selv tid og ro til at finde ud af din egen seksualitet. Jeg kan sagtens forstå, at du bliver bekymret og usikker, når du tænker på din onkels historie. Det lyder til, at hans seksuelle udvikling har været utryg, og påvirket af din mormors reaktion.
Vi kan desværre ikke styre, hvordan vores familier og venner reagerer. Og om de vil have svært ved at forstå, når vi eksperimenterer, eller når vi finder ud af, at vi faktisk er lidt anderledes, end de havde forventet. Det rareste og bedste ville være, hvis dem vi holdt af bare kunne acceptere os, som vi er.
Jeg tænker, at du med tiden nok skal finde dig selv. Og jeg håber bare, at du finder ro til at lære dig selv, og din seksualitet bedre at kende. Du virker i dit brev til at have gode venner omkring dig, og derudover virker du selv rigtig tænkende. Og derfor tænker jeg, at hvad end du finder ud af, så er jeg sikker på, at du vil finde kærlighed i en eller anden form, hvordan den end vil vise sig.
Måske kan du have glæde af at læse lidt om køn og seksualitet inde på LGBT+ Ungdoms hjemmeside https://lgbtungdom.dk/.
Jeg ønsker dig alt det bedste, og du er altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen igen ved også at ringe, skrive eller chatte med os på BørneTelefonen på: 116111.
Med venlig hilsen BørneTelefonen