Brev
Hvad er det?
Hej
jeg har læst her inde mange gange før og især under sex og seksualitet og der er til noget om p-stav
men jeg ved ikke hvad det er. Hvad er det?
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 10-årige pige,
Mange tak for dit brev.
En p-stav er en meget lille stav, man som pige får sat ind under huden på overarmen, og den gør, at man ikke kan blive gravid, når man har sex. P-staven indeholder nemlig et hormon, der hedder gestagen, som forhindrer ægløsning. Det smarte ved p-staven er, at den virker i tre år, og at man slet ikke behøver at gøre noget. Med p-pillen skal man f.eks. huske at spise den hver dag, og med en p-ring så skal den skiftes hver tredje uge. P-staven beskytter dog ikke mod kønssygdomme, så man skal stadig huske at bruge kondom, hvis man ikke har en fast partner.
Jeg håber, at mit svar hjalp. Ellers er du velkommen til at ringe til Børnetelefonen på 116111.
Kærlig hilsen,
BørneTelefonen