Brev
Hun har ændret sig
Min bedste veninde er halvanden år ældre end mig.
Jeg ved godt at der så er forskellige ting vi interessere sig for, men for at sige det mildt, er hun virkelig blevet en bitch.
På de sidste fjorten dage har hun givet 5 drenge handjobs og hun har ladt 2 eller 3 af dem slikke hende.
Hun plejer aldrig at være sådan og hun plejer at sige at hun synes det er klamt alt der har med sex at gøre.
Jeg ved udmærket godt at man godt kan ændre sig.
Nogle af dem der går i hendes klasse har kaldt hende for luder og selvom jeg ikke har kaldt hende det syntes jeg at hun er en.
Hvad skal jeg gøre?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Det er rigtig svært, når man oplever, at ens veninde, som man tidligere har haft meget til fælles med, pludselig ændrer sig meget hurtigt. Derfor tænker jeg sådan på, om du mon har fortalt hende, at du synes, at hun har ændret sig?
Du skal selvfølgelig ikke kalde hende en luder - for det er hun ikke. Og det vil helt sikkert også gøre hende ked af det. Men du kan måske spørge hende, hvordan hun går og har det? Du kan måske sige til hende, at du ved, at der er nogen af de andre, der taler om hende. Og derfor har du brug for at vide, at hun har det okay med det, hun laver med drengene.
På den måde viser du både omsorg for hende, samtidig med, at du fortæller hende, at hun måske skal passe lidt på sig selv. Det er så ærgerligt at ende med at gøre noget, som man fortryder.
Det er meget almindeligt, at man i jeres alder, begynder at eksperimentere med sig selv og sin seksualitet. Her er det rigtig vigtigt, at man lytter til sig selv og sine egne grænser. For nogle går det meget hurtigt, og man kan måske blive lidt forskrækket over det, hvis man er veninden ved siden af.
Men husk også, at det, som din veninde går og laver, ikke er noget, du er ansvarlig for. Du skal med andre ord ikke føle dig presset til noget. Hvis det er, kan du også overveje at sige til hende, at du har det lidt svært med at høre om hendes nye erfaringer med drengene - og at du håber, at I måske også kan tale om nogle andre ting. Mon det er nogle råd, du kan bruge?
Du er også altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111.
Mange hilsner
BørneTelefonen