Homoseksuel

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 15 år.

Tak for dit fine brev, hvor er du god til at beskrive din situation. Jeg tror, der er rigtig mange unge drenge, der som dig går op i deres udseende, som oplever at blive kaldt homoseksuel.

Jeg tænker, at det er en del af hele den teenager kultur, hvor man identificerer sig med hinanden og ligesom sætter alting i kasser, for at få verden til at give mening. Usikkerhed er også en stor del af det at være teenager - ikke for alle men for langt de fleste og derfor opstår der ofte drillerier - man bliver lidt usikker på dem der er anderledes, fordi hvilken kasse passer de mon så i, og så er det bare nemmere at drille og finde tryghed sammen med dem der er som en selv. Giver det mening?

Når det er sagt, synes jeg, at det er rigtig flot, at du bare er dig selv og gør som du gerne vil. Måske er du lidt forud for dine venner? Du tør godt at snakke om følelser og være den du er og måske skræmmer det dem lidt? Måske gad de faktisk godt, at de turde være som dig? Det er faktisk helt normalt, at drille nogen fordi man inderst inde er lidt misundelig, ikke fordi det gør det mere ok. Har du nogensinde tænkt over det på den måde?

Metroseksuel har netop som du siger, intet at gøre med om man er til drenge eller piger. Det handler bare om, at man går op i sig selv, plejer sin hud, er glad for mode osv. og den slags mænd er der masser af. Det afhænger selvfølgelig også lidt af om man bor i en stor eller lille by - der er f.eks. mange flere i København end i en lille provinsby ude på landet. Jeg ved selvfølgelig ikke, hvor du bor henne, men bor du nu ikke i København eller Århus etc. så er det måske ikke ligeså almindeligt og så er det nemmere at blive drillet.

Når du skriver, at de fleste drenge driller dig og kalder dig homoseksuel, gør de det så på en venskabelig måde, hvor du stadig er med i gruppen eller er det på den grove måde, hvor de holder dig udenfor? Hvis det er det sidste, så synes jeg selvfølgelig, at du skal fortælle det til en voksen. Er det på den venskabelige måde, som jeg lidt synes det lyder som om, så giver det måske god mening som du har gjort, hvor du har prøvet at sige det til dem. Uanset om det er det ene eller andet, så er det jo aldrig rart at blive drillet og jeg kan godt forstå, at du synes det er irriterende, at de bliver ved med at sige det.

Der er flere ting, som du kan prøve, alt efter hvad der lige passer til dig og din situation. Du kan ignorere dem og bare smile lidt af dem og tænke på de ting, som jeg skrev først i brevet om, at du bare er nået længere i din udvikling og at de måske endda er misundelige på dig. Du kan også vælge at være meget konsekvent og sige, at nu har de drillet dig længe nok og det har været sjovt for dem, men nu er du træt af det og kan de ikke respektere det, så kan I ikke være venner. Det kan være rigtig svært, at gøre i en gruppe, da drenge på din alder tit laver sjov med alting. Så jeg ville foreslå, at du valgte den du bedst kan snakke med og så starte der og få hans støtte. Måske kunne i så sammen få en til med på den og så er de to til at støtte dig og sige fra når de andre kalder dig homoseksuel. Hvad tænker du om det?

Kender du nogen der ville kunne forstå, at nu er du altså træt af det? Hvis jeg skal være helt ærlig, så tror jeg faktisk ikke, at de tror at du er homoseksuel, de ved jo godt at du flirter med piger osv. Jeg tror bare, at de synes det er sjovt at drille dig med det og når de driller dig er der ingen der kigger på dem og driller dem. Ved ikke om det giver mening, men drenge på din alder driller nærmest altid hinanden og der er altid en eller to i gruppen som det går ud over. Og selv om det er venskabeligt, kan det være rigtig trættende for den det går ud over og med tiden kan man godt blive rigtig ked af det. Derfor synes jeg også, at du skal få sagt tydeligt fra overfor de nærmeste venner og se om I ikke sammen kan bryde det mønster der er, hvor alle synes det er sjovt og helt ok at kalde dig homoseksuel.

Faktisk er der jo også mange kendte mænd der er metroseksuelle f.eks. David Beckham og mon ikke alle dine venner er enige om, at han ikke er homoseksuel? Zac Effron, Lenny Kravitz, Enrique Iglesias, Chace Crawford, Ronaldo er nogen andre, som alle pigerne sukker efter og de er jo heller ikke homoseksuelle. Dem kan du jo også vælge at fremhæve overfor dine venner og spørge dem om de så også mener, at de er homoseksuelle? Så bruger du lidt den metode, at drille lidt igen og vælge at identificere dig med nogen andre end dine venner og på den måde fortælle dine venner, at du er som du er og at der er andre som dig, så de kan sige hvad de vil.

Jeg håber, at mit svar har givet dig lidt at tænke over, så du kan vælge det du synes, der fungerer bedst for dig. Skulle du have lyst til at snakke mere og få flere gode ideer og råd, så er du velkommen til at ringe eller skrive til BørneTelefonen på 116111 eller logge på vores chat på hjemmesiden.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?