Homoseksualitet

Hej

Hvad skal jeg gøre hvis jeg synes jeg føler mig tiltrukket af drenge

og tænker på drenge

men jeg tør ikke stå frem med det?

Dreng, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 13 år

Mange tak for dit brev, hvor du spørger, hvad du skal gøre, hvis du tænker på drenge, og synes at du føler dig tiltrukket af drenge, og ikke tør stå frem med det.

Først og fremmest vil jeg sige, at jeg synes, at det er rigtig flot, at du tør stå frem med det over for Børnetelefonen! Du tænker måske, at det er noget helt andet at stå frem med det over for os, som jo ikke ved hvem du er, frem for nogen du kender i virkeligheden, og til det vil jeg sige, at man jo må begynde et sted – og jeg synes, at du har taget en rigtig fin begyndelse ved at skrive til os.

Du har givet dit brev overskriften ”Homoseksualitet”, og du skriver ikke noget om at være i tvivl omkring din seksualitet. Måske føler du dig sikker på, at du er homoseksuel, og så kan jeg godt forstå, at du tænker over, hvordan du skal stå frem med det.

Men jeg får også lyst til at skrive, at det i din alder er meget almindeligt at have tanker og tvivl omkring sin seksuelle orientering, og at man i perioder godt kan føle sig tiltrukket af nogle af ens eget køn, uden at det betyder, at man er homoseksuel. Det er helt naturligt.

Det kan også være, at man senere i livet oplever at være tiltrukket af både mænd og kvinder, og at man finder ud af, at man i virkelighedener er biseksuel. Derfor kan det i nogle tilfælde være fint nok at vente med at ståfrem med sin seksualitet, indtil man føler sig mere sikker, eller indtil man får lyst til at have en kæreste. Hvad tænker du mon om det?

Når det er sagt, er der selvfølgelig også nogle der meget tidligt i livet bliver klar over deres seksuelle orientering, og jeg har stor respekt for, at det måske er sådan, det er for dig.

Du spørger direkte til, hvad du skal gøre. Måske er du bange for, hvad andre vil sige og tænke, hvis du er åben omkring, at du føler dig tiltrukket af drenge. Jeg tror, at de allerfleste, der er homoseksuelle, har haft mange overvejelser omkring konsekvenserne af at ”springe ud”. Men det ville jo være ærgerligt, hvis frygten for andres reaktioner betød, at man for eksempel ikke fik den kæreste, man gerne ville have, eller at man hele livet skulle gå rundt og lade som om, man var en anden.

Måske vil det være rart for dig at læse breve fra andre drenge og piger,der har stået i en lignende situation. Sådanne breve kan du for eksempel finde
her:

http://www.bornetelefonen.dk/raadgivning/BorneBrevkassen/Sog-brev.aspx?page=1&search=homoseksuel

Du kan desuden læse mere om homoseksualitet her påSexliniens hjemmeside:

http://www.sexlinien.dk/Default.aspx?ID=28645&q=homoseksuel&x=0&y=0

Hvis du har lyst, kan du også ringe gratis og anonymt til Børnetelefonen på telefonnummer 116111 og få en snak med en rådgiver. Mange piger og drenge ringer til Børnetelefonen for at tale om deres seksualitet, og det kan være en tryg måde at prøve at sige det højt til nogle andre på. Ved at snakke med Børnetelefonen kan du også finde ud af, hvem af dem du kender, der kunne være god at snakke med det om til en start.

De kærligste hilsner fra

Børnetelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?