Brev
Homo
Jeg ved godt at det er helt nomalt at være usikker omkring sin seksualitet, men jeg har bare været det i lang tid nu!
Og burde jeg ikke finde frem til det eller hvad?
Jeg ved ikke om jeg er homo
jeg kan godt li piger det er slet ikke det men, nogle gange hvis det nu er en bestemt dreng er det ligsom bare noget andet!
Mere end venskab men måske er det bare mig der tolker det anderledes? Han er bare så sød? Sødere end de fleste piger, men også end de fleste drenge..
Så altså hvad nu hvis jeg er til piger og én dreng?
Er det så stadig biseksuelt?
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du,
Mange tak for dit brev der handler om at være usikker på din seksualitet. Jeg tror der er rigtig mange der står i præcis din situation, så jeg er glad for at du skriver herind. Jeg synes du beskriver din situation fint og enkelt. Du er en person, der godt ved hvad du selv føler og kan udtrykke det i ord. Det er en rigtig vigtig egenskab. Du ved når der er nogen du rigtig godt kan lide, mere end som i et venskab, uanset om de er drenge eller piger.
Som du selv skriver, er det normalt at være usikker på sin seksualitet. Følelsen af at have været usikker længe, kalder på et svar eller en eller form for afklaring omkring din seksualitet. Det kan jeg godt forstå. For nogen mennesker er seksualiteten inddelt i kasser. Det vil sige, at man f.eks. kan være heteroseksuel, homoseksuel eller biseksuel. Mange mennesker oplever, at de kun hører til i en af de kasser.
Men der er også mange, der, ligesom dig, oplever at være usikre på hvor man hører til, fordi man ikke passer præcis i en bestemt kasse. De tre grupper jeg snakker om, er jo defineret af de mennesker, der føler sig sikre i hvor de hører til.
I samfundet, statistikker og medier taler man om, om folk er heteroseksuelle, homoseksuelle eller biseksuelle. I stedet for at tænke seksualiteten i kasser/grupper, kan man prøve at tænke den som et spektrum – som en regnbue med glidende overgange, der tilbyder dig forskellige muligheder for at afprøve din seksualitet, både til modsatte køn, til dit eget køn eller til begge køn.
Nogen mennesker vil definere at du er biseksuel fordi du både kan forelske dig i piger og en dreng. Men ingen af os ved jo, om det er den eneste dreng i dit liv du kommer til at holde af på den måde. Eller om du om 5 år kun er enten til piger eller drenge? Du er 16 år gammel. I den alder du har sker der rigtig meget, og ikke kun du, er ved at finde ud af din seksualitet.
Nogle føler med sikkerhed hvor de står, og nogle eksperimenterer med det modsatte køn – også uden at være forelskede, og uden at de synes de egentlig hører til i en biseksuel gruppe. Så mit budskab til dig er, at det det kan være utrolig forskelligt hvordan folk opfatter deres seksuelle orientering. Spørgsmålet er om det hjælper dig at tænke seksualiteten i kasser eller som et spektrum, hvor man kan være på et bestemt sted til en bestemt tid – eller resten af ens liv? Hvad tænker du om det? Giver det nogen mening for dig?
Jeg mener det er helt normalt, at du ikke er afklaret omkring din seksualitet endnu, også selvom jeg kan høre, at du har tænkt meget over det. Jeg er ikke det mindste urolig for dig, for du er en stærk, klog ung mand, og du ved hvad du føler.
Jeg håber, og ønsker for dig, at du bliver ved at være så modig, som jeg synes du er i dit brev. Stå ved, som du gør, hvordan det er lige nu. Lad ikke nogen – heller ikke dig selv – sætte dig i en bestemt kasse, eller et bestemt sted på et spektrum, før du selv mærker hvor du hører til. Det er en udvikling.
Måske er det en mulighed for dig at tale med nogle jævnaldrende, måske ikke?
Jeg tænker på hvor stor åbenhed der er i de sociale sammenhænge du kommer i. Er det ok at være “anderledes” eller “i tvivl” eller er det vigtigt at være helt klar på hvor man orienterer sig seksuelt? Taler I om de ting, eller er det tabu? Jeg tror åbenhed er godt, hvis man ikke risikerer at fremstå som en “freak” i øjnene på dem man taler med.
Jeg bliver glad, når jeg læser, at du har mødt flere mennesker, du har kunnet lide, og måske været forelsket i. Og jeg håber, du har kunnet bruge mine tanker til noget. Du er meget velkommen at ringe til BørneTelefonen på 116 111, skrive på sms eller chatten, hvis du har lyst til at snakke mere om det. Al held og lykke med det.
Kærlig hilsen BørneTelefonen