Brev
Homo eller ej?
hej jeg er en dreng på 14 og jeg er ret sikker på at jeg er homo jeg er ikke kommet endu men jeg er lidt små forelsket i ham i frakvaterene er vi meget sammen og som alle drenge gør lader man som man har sex sådan for sjovt med tøj og det hele men han virker lidt homo og jeg er blivet i tvilv om han er og jeg kan jo ikke bare spørge ham.
hvad skal gøre?
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14
Tak for dit brev.
Du skriver, at du er sikker på, at du er homoseksuel og at du er lidt småforelsket i din klassekammerat, som du tænker også kunne være homoseksuel.
I dit brev nævner du ikke, hvorfor du tænker, at han måske er homoseksuel - er det mon udelukkende pga. I lader som om, at I har sex?
Jeg tænker ikke, at der ville være noget galt i at spørge ham, hvis ellers du har mod på det...
Hvis du tænker, at det er for svært at gøre af frygt for, at han siger nej, kan du måske spørge ind til det generelt - ved at spørge ind til om han har haft en kæreste osv. En mulighed kunne måske også være at skrive ham et brev/sms?
Jeg ved godt, det kan være svært, at få snakket om seksualitet - og mange homoseksuelle oplever at det især i starten er vanskeligt og at de bliver mødt med fordomme. Måske er det noget i den stil, du frygter, hvis du fortæller din ven at du er forelsket i ham/ tiltrukket af ham..?
Du har mulighed for at få flere råd på www.sexlinien.dk
De har en masse arktikler omkring dét at være homoseksuel og de har også både telefon og brevkasserådgivning. (
Derudover er der altid mulighed for at vende det med en rådgiver - anonymt og gratis på 116 111.)
Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen
Har du spørgsmål til sex eller den første gang?
Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.
Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?
Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!
Quiz om sex, seksualitet og krop
Kender du til myterne?