Brev
HJÆLPPPPPP
Okay okay
Jeg er en transkønnet dreng på 13 (biologisk født som pige)
Jeg har for noget tid siden mødt ham her over internettet. Jeg møder enormt mange venner over internettet, og jeg skyper normalt med folk får at være helt sikker på at de ikke er en alder jeg helst vil undgå.
Men her for nylig mødte jeg så en dreng som jeg kunne relate enormt til. Jeg finder så senere ud af at han er 17. Jeg får et kinda Crush på ham, og han skriver selv at han godt kan lide mig.
Vi har skypet, og skrevet, og han virker ikke som en af de der bad Fuck boys, som er på stoffer 24/7 etc.
Men der er jo lige det, at jeg ikke rigtig føler at jeg burde være i forhold med nogen på 17, i så en ung alder, men vi snakkede om det, og vi blev enige om at vente.
Men på nogle tidspunkter skriver han f.eks. At han er ked af det, og at han er ligeglad hvis han ryger i fængsel for at have et forhold med en mindreårig. Jeg stoler på ham, men jeg synes personligt der skal gå mere tid, men jeg ved ikke helt hvad jeg skal skrive når han spørger om jeg virkelig elsker ham.
Selvfølgelig gør jeg det, men så skriver han om at “åbenbart ikke nok til at alder ikke betyder nok.”. Men det er jo ligeså meget for hans skyld, og det vil jeg gerne have ham til at forstå på en eller anden menneskelig måde. Jeg ved også personligt at min mor vil blive tosset.
Jeg stoler alligevel på ham, og at han skriver at han er ked af det over det, ændre ikke min mening på nogen måde. Jeg har læst lidt omkring i Brevkassen og internettet omkring dette med at have et forhold med en der er ældre end en selv, men jeg føler bare at jeg har brug for at vide lidt ekstra om det faktisk ER ulovligt. Jeg håber I vil svare alle de spørgsmål jeg stiller i teksten så godt som muligt
~Yurio (dæknavn)
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Yurio
Mange tak for dit brev. Jeg kan da godt forstå, at du har brug for at tale lidt ud, for det lyder ikke som en helt let situation du er i. Jeg håber mit svar kan give dig noget brugbar fakta, og nogle råd til at komme videre.
For det første vil jeg sige, at det ganske rigtigt ikke er lovligt at du har et fysisk forhold til en dreng på 17. Den seksuelle lavalder i Danmark er 15 år. Dvs. at personer over 15 ikke må have sex med personer under 15. Den lov er lavet for at beskytte børn, og kan give straf til personen over 15. Når drengen du har skypet med skriver, at han er ligeglad, er han ikke fornuftig. At blive straffet for sex med en mindreårig, kan nemlig få alvorlige konsekvenser for ens fremtid, arbejde mm. Det er slet ikke fair over for dig, når han siger, at du åbenbart ikke kan lide ham nok til at alder er ligemeget. Det kan faktisk tolkes sådan, at han prøver at overtale dig til at gøre noget ulovligt. Derfor var dit instinkt om ikke at indlede et forhold til ham helt rigtigt. Godt gået!
Du kan læse mere om seksuel lavalder (og meget mere) på Sexlinien: http://www.sexlinien.dk/emneside-rettigheder-og-overgreb/seksuel-lavalder.aspx
Når han spørger om du virkelig elsker ham, er det heller ikke fair. Og jeg kan sagtens forstå, at du ikke helt ved hvad du skal skrive. Du skriver at du har et kinda crush på ham. Det er jo noget andet end kærlighed, og det lyder som om, at du egentlig godt ved det? Kærlighed er noget der kan vokse, med en person man lærer at kende godt. Jeg synes, at du skal være meget klar omkring, at et forhold må vente til du er over 15. For sådan er loven. Hvis han ikke kan acceptere det, er det ikke i orden, og så er han ikke den rigtige for dig. I stedet kan I blive ved at snakke, skrive og lære hinanden at kende.
Jeg tænker, at det må være lidt svært at møde andre mennesker over nettet. Men samtidig kan jeg jo sagtens forstå, at du vælger det. Det kan tit være svært at finde mennesker man har noget til fælles med i ens egen hverdag, i skolen osv. Jeg vil sige til dig, at det er rigtig vigtigt, at du er sikker, når du taler med andre over nettet. Som du måske ved, kan det ske at personer på internettet er ude på at overtale mindreårige til at gøre noget ulovligt, eller noget de ikke vil, fx seksuelt. Derfor tænker jeg, at du kunne snakke med din mor, også selvom hun måske bliver lidt tosset. Det kunne også være en anden voksen du stoler på. Især hvis du planlægger at mødes med nogen. Så de ved hvor du er og hvem du mødes med. Måske kunne du vise din mor dit brev til Børnetelefonen, og mit svar til dig. Så har hun en idé om hvad du gennemgår, og kan forstå din situation.
Det kan også være, at det ville være rart for dig at snakke med en ven om det hele, eller måske kunne du ringe på 116 111, og snakke med en voksen på Børnetelefonen.
Jeg synes du lyder rigtig fornuftig. Det viser du nemlig, når du undersøger det med at have forhold til ældre personer, og når du skriver til os. Jeg håber mit svar kunne give dig lidt afklaring, og hjælpe dig til at snakke med nogen omkring dig.
Kærlig hilsen,
Børnetelefonen.