Hjælp mig, er jeg lesbisk…?

Hej,

jeg er en pige på 13 år.

Og jeg er meget i tvivl om hvilket køn jeg er til,

jeg tror inden i at jeg måske er til begge køn, ikke på den seksuelle måde (der er jeg slet ikke nået til) men følelsesmæssigt.

I idræt kan jeg godt at lide at kigge på de andre pigers bryster, og tag dem på røven… De antager bare jeg er pervers, når jeg smækker dem i numsen, men det er egentlig ikke derfor…

Jeg har været forelsket i drenge før, men følelsesmæssigt har jeg også følt lidt for nogle piger….

Er jeg til begge køn?

Er det forkert at vide det som 13 årlige?

Tror i jeg bliver dømt på det af min familie?

Håber virkelig i vil hjælpe 🙂

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige,  Tak for dit brev! Det er sejt, at du skriver herind med dine spørgsmål, som handler om forelskelse og tvivl om, hvilket køn du er til.  Det kan være meget svært at finde ud af, hvad man egentlig føler og tænker om andre. Den ene dag kan man synes, at man har helt særlige følelser for en person, og næste dag, er det måske nogle helt andre følelser, man går rundt med. Det kan skifte meget, og det kan virke meget forvirrende.  Nogen er i en tidlig alder sikre på, at de er til enten det ene, det andet eller til begge køn, og andre kan være lidt i tvivl. Det er nemlig meget naturligt at have følelser både for piger og drenge. Det kan være lidt svært at finde ud af, om følelserne handler om forelskelse eller om de handler om venskab eller om fascination og beundring. For eksempel er det helt normalt at blive betaget af andre pigers kroppe, og man kan blive nysgerrig på, hvordan deres kroppe ser ud og føles – især når ens egen krop er under udvikling.  Måske er du til begge køn, men det er ikke sikkert, og det er nok heller ikke noget, du sådan lige kan finde ud af i dag, men med tiden bliver det tit klarere, hvad man føler - og hvad man egentlig er til.  Du spørger, om jeg tror, at du vil blive dømt på det af din familie. Jeg kender ikke din familie, så det er svært for mig at sige, hvad de vil synes om din tvivl. Hvordan taler du mon normalt med dine forældre? Plejer I at tale sammen om alt eller er der ting, du ikke sådan lige har lyst til at tale med dem om? Hvis I plejer at tale om alt og hvis du har lyst til det, kunne du måske prøve at snakke med dem om din tvivl? Måske kunne du starte med at spørge din mor eller far, hvordan man egentlig finder ud af, om man er til det ene eller det andet køn – og spørge dem, hvordan de fandt ud af, hvad de var til?  Det kan også være, at du har en rigtig god veninde, som du hellere vil tale med? Måske kan veninden genkende nogle af dine tanker og følelser. Måske vil det bare være meget rart at snakke med en anden om det.  Der findes også en masse information om forelskelse og seksualitet på nettet. For eksempel er der her et andet brev fra brevkassen med et spørgsmål, som ligner dit lidt: http://www.bornetelefonen.dk/raadgivning/BorneBrevkassen/Sex%20og%20seksualitet/Besvarede%20breve/Question16632.aspx  Brevet er fra en dreng, det kan måske hjælpe dig lidt til at se, at det er helt almindeligt både for drenge og piger at være i tvivl. Ofte finder man ud af om det er forelskelse ved, at maven bliver fuld af sommerfugle når den person er i nærheden eller bare ved, at man tænker på personen. Måske ved man lige pludselig ikke, hvad man skal sige eller gøre, og bliver helt fjollet at være sammen med. Mon du har mærket stor forskel i dine følelser for en dreng eller for en pige?

Sommetider skal man også have lidt tålmodighed med sig selv, give sig tid til at finde ud af det - selvom det kan være svært. Seksualitet behøver ikke at være enten det ene eller det andet. Det kan også være i perioder, man er til piger, og andre perioder til drenge og i perioder til begge køn. Sådan er der også mange der har det. Der er ikke noget der er rigtigt eller forkert  Der er også mange, der ringer til BørneTelefonen for at tale om forelskelse og seksualitet, og det er du også meget velkommen til. Vores nummer er 116 111, og vi har åbent alle dage, hele året kl. 11-23 Det er gratis at ringe til os.  Mange hilsner fra BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?