Hjælp mig!

Jeg ved ikke hvordan jeg skal fortælle min mor jeg er til piger..

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Tak for dit brev. Du skriver du er til piger og søger råd til, hvordan du kan sige det til din mor. Jeg ved fra andre unge, jeg har snakket med i samme situation, at det nogle gange kan være rigtig svært at sige det til sine forældre.

Det kan der være mange grunde til. Måske det bare er grænseoverskridende for dig at tale om din seksualitet med din mor. Det er det for mange unge uanset om de er homoseksuelle eller ej. Det kan også være, du ved, at din mor vil blive vred eller ked af det pga hendes holdninger til homoseksualitet, forventninger på dine vegne, religion eller noget helt andet.

Jeg ved ikke, hvordan det lige er for dig, men jeg vil prøve at svare så godt jeg kan.

Jeg kan godt forstå, du gerne vil fortælle det til din mor. Det er en stor ting at skulle holde sin seksualitet hemmelig. Det er en stor del af hvem du er og selvfølgelig vil du gerne blive set og accepteret, som den du er. Eller måske du allerede har en kæreste og gerne vil fortælle din mor om din kæreste? Måske hun går og håber på du snart får en drenge-kæreste, og det bare er blevet irriterende at høre på?

Det er selvfølgelig er den mulighed bare at sige det. Finde et tidspunkt, hvor i begge har tid. Måske et tidspunkt, hvor i allerede hygger jer, eller du kan spørge hende, om hun har tid til at snakke med dig.

Du kan starte med at fortælle, hvordan du har det med at sige det til hende. Måske du er nervøs for hendes reaktion – at hun bliver ked af det, skuffet, vred eller noget andet? Måske du er lidt utilpas over at skulle sige noget så privat og snakke om din seksualitet med din mor?

Du kan også fortælle, at det er vigtigt for dig, at hun ved det, fordi du ikke har lyst til at holde noget skjult for hende, som er vigtigt for dig.

Måske din mor skal bruge tid til at sluge det hele. Måske hun havde forventninger om svigersønner eller en frygt for ‘hvad vil andre nu sige’. Måske hun bliver ked af, hun ikke selv har set det? Eller måske hun har vidst det hele tiden og kun er glad på dine vegne, fordi du nu er åben omkring det? Eller måske hun vil blive bange for at du vil opleve modstand fra andre?

Der kan være mange reaktioner eller bekymringer, som er okay og som mange unge oplever går over med tiden, når forældrene får tid til at sunde sig. Du kan fx sige til hende, at det er okay, hvis hun lige skal vænne sig til det.

Hvis du selv synes det er okay, kan du også fortælle hende at det okay, hvis hun har nogle spørgsmål og du meget gerne vil svare på de spørgsmål, der dukker op hos hende.

Eller måske det er nemmere for dig at skrive det hele til hende i et brev? Så kan hun få tid til at tænke det igennem og så kan i tale sammen bagefter?

Måske det også kunne være en ide at ringe til BørneTelefonen og prøve at sige det til en anden voksen? Så kan I også tale om, hvilken type din mor er, og hvad det særligt gør, det er svært for dig at sige det til hende. Måske der er noget særligt du er nervøs eller bange for som kan være rart at tale med en voksen om inden?

Jeg håber dig og din mor får en god snak og du får sagt alt det du gerne vil sige. Hvis det stadig er svært, så er du velkommen til at skrive eller ringe til os igen.

De bedste hilsner

BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?