Brev
Hjælp! Berøringsangst eller bare amatør ?
hey everybody. Jeg har lige fået en nyt kæreste for næsten 2 mdr. siden. jeg har kun haft en ”rigtig” kæreste før ham som er over 1 år siden, som jeg havde sex med men dengang var jeg ikke så gammel og erfaren hvilket vil sige at han styrede stort set alt.
dvs. der gik over 1 år hvor jeg havde INGEN seksuel kontakt til fyre, så nu hvor jeg har en kæreste og selvfølgelig gerne vil være sammen med ham, så ved jeg næsten lige så lidt som en 13 årig. jeg aner ikke hvordan jeg skal ”tilfredsstille” ham. han ved ikke at jeg er så fortvivlet mht. det her og det skal han helst heller ikke vide.
please kom med nogle gode råd, jeg vil så gerne kunne tilfredsstille min kæreste og selvfølgelig til sidst kunne få et rigtigt sexliv med ham???
hilsen den fortvivlede.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dig,
Tak for dit brev. Hvor er det dejligt for dig at have fået en kæreste, som du er glad for! Jeg tror, at du deler de tanker med rigtig mange andre forelskede mennesker, som gerne vil kunne tilfredsstille deres kæreste, men måske ikke helt har lyst til at spørge den anden, hvad han / hun godt kan lide...
Du skriver ikke, om I allerede har dyrket sex, men bare at du selvfølgelig gerne vil være sammen med ham... Så jeg tænker, at det er fordi I ikke er nået dertil endnu? Jeg kommer til at tænke på, om du kender noget til hans erfaring? For måske kunne han stå i samme situation som dig og være lige så meget i tvivl? Og så vil det måske være lidt nemmere at tale sammen om det?
Men hvis du ikke har lyst til at tale med ham om det, så kan du prøve at kigge på www.sexlinien.dk. Her vil du kunne finde meget forskellig inspiration. En anden mulighed er at prøve at lade være at tænke så meget over det på forhånd, men mere være i det og mærke efter dine egne sanser, når I er sammen. Nogle oplever, at kroppene taler deres eget sprog og selv viser vejen... Nogle gange kan det være en god idé at prøve at slå hovedet lidt fra og bare sanse med kroppen i stedet for.
Når man er i gang med at udforske sin seksualitet, er det rigtig vigtigt at være tro mod sine egne grænser og sige fra, hvis man kan mærke, at noget ikke er fedt. Og hvis man kan det, er det dermed også nemmere at vise sin kæreste, hvad man godt kan lide og hvad man tænder på.,. Så hvis I kan stole på hinanden og være ærlige om, hvad der er rart og ikke rart, så bliver det dermed nemmere at tilfredsstille hinanden og få et dejligt sexliv sammen.
Jeg håber, at du kan bruge svaret og måske finde gode tips på sexliniens hjemmeside,
Bedste hilsner
BørneBrevkassen
Har du spørgsmål til sex eller den første gang?
Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.
Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?
Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!
Quiz om sex, seksualitet og krop
Kender du til myterne?