Brev
Har ondt
Hej.
Jeg er en pige på 17 år.
Jeg ved ikke om det er okay at jeg skriver til jer, men har prøvet google og har ikke fået nogen hjælp derfra..
Jeg er på P-piller, og dyrker derfor for det meste ubeskyttet sex med min kæreste..
Men hver gang når vi er færdige, har jeg utrolig ondt forneden. Det svier utrolig meget, både når jeg tisser lige bagefter og når jeg bare sætter mig i sofaen – efter nogle timer er det somregel helt normalt igen..
På Google stod der, at hvis man havde følelsen af at tisse glasskår og at det brændte, så var der stor sandsynlighed for, at det var klamydia – men det føler jeg ikke..
Jeg er nu bare, meget bange for jeg har en kønssygdom – har før haft svamp, og det kan jeg mærke at det ikke er..
Min kæreste har ikke noget.
Jeg tør ikke at gå til lægen uden min mor, og føler det meget grænseoverskridende at skulle fortælle hende at jeg gerne vil undersøges.
Ved i måske hvad det kan være? 🙁
Hilsen M.
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Jeg kan godt forstå, du gerne vil undersøges, for det lyder rigtig ubehageligt, at du skal have smerter, hver gang I har haft sex. Det er jo ikke meningen.
Jeg tænker på, at det kunne være blærebetændelse, men jeg kan ikke vide det, for det er noget, der også skal undersøges hos lægen. Blærebetændelse kan behandles med antibiotika, og så forsvinder det hurtigt. Et bud kunne også være svamp, selv om du mener, at det ikke føles som dengang du havde det.
Men uanset hvad så tænker jeg - ligesom du selv - at det er en god ide at få det undersøgt hos lægen. Hvis du er mest tryg ved at have din mor med, må du nok prøve at finde en måde at sige til hende, at det svier når du tisser. Du kan også tage en veninde med - eller din kæreste - hvis det handler om at have en med, der kan støtte dig. Jeg forstår godt, hvis du ikke har lyst til at involvere din mor i dit sexliv, men på den anden side er det nok mere ubehageligt at skulle have så ondt...?
Jeg håber, du får overvundet dig selv og taget til lægen, så du kan få det overstået og forhåbentlig slippe for at have ondt.
Mange hilsener fra BørneTelefonen