Brev
Har jeg rodet mig ud i noget
Hej jeg er en dreng på 13
Jeg var på omegle og jeg mødte en anden pige der var 13 også.
Vi kom så på Snapchat og jeg endte med at sende et billed af min penis, der intet screenshot taget. Men hun svarede ikke tilbage.
Så er det en hacker og nu er billedet ude til mine venner/vendiner
Eller var det bare en anden dreng med falsk profil?
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 13 årig dreng
Jeg kan godt forstå, at du er lidt bekymret over om dit billede lander i de forkerte hænder.
Desværre er det den risiko, der er ved at sende billeder af sig selv til andre. Der er ikke noget galt i, at sende billeder til hinanden - men det er vigtigt, at man kender hinanden og har tillid til hinanden.
På Omegle kan man jo oprette en profil, uden at give oplysninger om sig selv. Det er derfor ekstra vigtigt at være forsigtig. Man kan ikke vide med sikkerhed, hvem som sidder i den anden ende.
Om du skal være nervøs for, om dit billede vises til dine venner kommer nok an på, om du har oplyst hvem du er og hvor du bor osv. Hvis du ikke allerede har gjort det, er det nok en god ide, at lukke din profil ned.
Det kan også være, at det er en pige på 13 år, som måske er blevet lidt forskrækket over billedet, du sendte?
Måske har du mod på at tale med dine forældre om, hvad der er sket.  Så kan I sammen undersøge om der kan tages nogle forholdsregler. Du kan også kigge her og blive guidet til, hvad du kan gøre på https://redbarnet.dk/sletdet/
Måske er der andre af dine nære venner, som også kender til det at dele noget, man fortryder bagefter -  du er nok ikke den eneste. Samtidig kan I få en snak i vennegruppen om, hvad man skal passe på "ude på nettet".
Kærlig hilsen
BørneTelefonen