Brev
Har jeg mistet min mødom eller hvad?!
Heeej
Jeg er en pige på 15 der er meget itvivl om jeg har mistet min mødom eller hvad.
Jeg fik finger af en dreng, det begyndte at gøre ondt da han gav mig finger.
Jeg så så blod i mine underbukser bagefter og jeg ved med 100% sikkerhed at det ikke var mens da min mens ik ser sådan ud.
Men ved bare ik hva det ellers kunne være end at jeg havde mistet min mødom.
Plz hjælp!
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige,
Mange er faktisk i tvivl om, hvornår de har mistet deres mødom, fordi de har blødt lidt efter f.eks. at have fået finger.
Det kan godt gøre en bekymret og bange, når man bløder og har ondt forneden. Det er derfor rigtig godt at prøve at finde ud af hvad årsagen er, ligesom du gør.
Mødommen er en tynd og elastisk slimhinde, der sidder som en krans omkring skedeåbningen.
Mange taler om at miste mødommen, som et udtryk for at have haft sex. Men faktisk har de fleste piger den hele livet.
Når nogle fortæller om at bløde efter, de har haft sex, handler det tit om, at der kan være kommet en lille rift i slimhinden. Men det kan også ske, selvom man har haft sex mange gange.
Jeg tænker, det måske også er en lille rift, som du har fået fra hans finger. Det går over af sig selv.
Men det er altid vigtigt, at man har rene hænder, når man giver sig selv eller andre finger, så der ikke kommer skidt ind i skeden.
Det er rigtig godt, at du er så opmærksom på dig selv og din krop, når du er begyndt at være sammen med drenge seksuelt.
Det er nemlig vigtigt, at du hele tiden mærker efter, hvad du synes er rart, og siger fra, hvis noget bliver for meget.
Det er din krop og det er 100 % dig der bestemmer over den.
Jeg håber, at du fik svar på det, du håbede.
Du kan også læse mere om mødommen her: Sexlinien – mødommen
Hvis du har flere spørgsmål, er du altid velkommen til at ringe på 116 111, eller sende en sms eller chatte med os.
Kærlig hilsen,
BørneTelefonen