Han vil have sex

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige 14 år

Jeg ved fra andre unge, at det kan være svært at sige til kæresten, at man måske ikke er helt klar.

Jeg er glad for, at du lige får stoppet op og mærker efter, om du er parat til sex, og om du er tryg nok ved din kæreste, til at tage det næste skridt.

Det er slet ikke okay, hvis din kæreste gør noget, som du ikke synes er rart.

I jeres alder, er det normalt, at man er parat til sex på forskellige tidspunkter. Men selvom din kæreste er parat, må han ikke presse dig til, at gøre noget, når du ikke er parat. Hvis du siger til ham, eller viser ham, at du ikke har lyst, så skal han stoppe. Det er meget vigtigt. Hvis ikke han lytter, er det vigtigt, at han bliver stoppet. Det må han ikke - det er ulovligt.

Tryghed er en vigtig følelse i et forhold. Både når man skal have sex, men det er også vigtigt for et ærligt forhold. Jeg tænker, at du skal mærke efter, hvor tryg du føler dig, når du er sammen med din kæreste.

Tryghed er f.eks. hvis man tænker om sin kæreste, at han aldrig vil gøre noget, som man ikke synes er rart. Eller som man ikke er parat til. Det er vigtigt, at ens kæreste respekterer de grænser man har.

Hvis du ikke er helt tryg ved ham, kan I måske starte med, at lave nogle aftaler når I er sammen. I kan f.eks. aftale, at I kun må kæle for hinanden uden at pille i bukserne. Hvis det er ok og du har det godt, kan man langsomt gå videre, når man er klar. Og f.eks. prøve at kæle på hele kroppen.

Hvis I kan lave sådan en aftale, og din kæreste overholder den uden at presse, vil du måske blive mere tryg ved ham. Så kan du mærke, at han lytter til dine grænser og overholder aftaler. På den måde,lærer I hinandens grænser bedre at kende.

Jeg ved godt, at det kan være svært at skulle sige til kæresten, at man ikke er helt parat. Men måske kan du sige, at det er vigtigt for dig, at I får noget tryghed ind i forholdet inden sex.

Din seksualitet og din krop er din - og kun din. Det betyder, at det er dig der kan mærke, hvad du synes er rart. Det er noget, man langsomt finder ud af. F.eks. ved at onanere, tænke på sex, eller tale med andre om det. På den måde kan man også mærke, hvad man ikke har lyst til. At forberede sig til sex, er en god måde at passe godt på sig selv.

Hvis du stadig gerne, vil være sammen med din læreste, så er det vigtigt, at I skaber tryghed ift. sex.

Hvis det er svært, at finde ud af, kan du måske tale noget mere med nogen du kender om det? Det kan være din mor, en moster, en veninde, en søster eller noget andet? Når man taler med andre, finder man ofte ud af, at man ikke er den eneste, der har oplevet tvivl ift. sex. Og man kan tale om, hvordan man kan mærke efter.

Jeg ønsker dig alt det bedste.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?