Brev
Han kan ikke få den op og stå🙊
Hej BørneTelefonen, jeg skriver ind til jer, fordi der er noget jeg undre mig lidt om i forhold til min kæreste, her kommer det:
Jeg er en pige på 16 år og har selvfølgelig haft “sex” med min kæreste, vi har ca. Haft “sex” 10 gange eller noget. Der er bare et lille problem, for jeg vil ikke kalde det rigtig sex, for han har svært ved at få den op og stå Altså forstå mig ret, når den er stiv, så bliver den hurtig slap igen og har derfor sværrer ved at komme op i mig. Min kæreste har haft meget slem acne, så han tager nogle ret stærke piller og nogle gange må jeg ikke rører hans ansigt fordi mine bakterier på hænderne, kan være med til det bliver værrer. Min kæreste siger, at grunden til at hans penis bliver hurtig slap igen er pga de piller han tager i mod acne. Men jeg ved ikke om det passer… er der forskel på drenge om den hurtig bliver slap eller stiv, har virkelig ikke styr på det, men føler det virkelig er et problem hvergang vi har sex, for så skal han få den op at stå efter 1 min før den kan komme op i mig igen. Han er aldrig kommet når vi har haft sex og det er jeg heller ikke, fordi den falder ligeså snart den er inde i mig. Har det måske noget med kondomet at gøre? For han har virkelig også svært ved at få kondom på, fordi den igen* bliver for hurtigt slap. Nogle gange har vi måtte stoppe med sex, fordi han ikke har ku fået kondomet på. Der er så mange spørgsmål omkring det her og forstår intet, føler ikke man kan give nogle piller skylden for det, hvorfor skulle piller give symptomer på slap penis? Og sidste ting er vi i den sidste weekend slet ikke havde sex fordi den har så svært ved at komme op og stå i længere tid, vi dropper sex pga det og synes virkelig det er et problem..
Håber I vil hjælpe mig med mit/vores problem
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 16 årige pige
Tak for dit fine brev, hvor du beskriver et problem, som mange kender til, men ikke har mod til at få hjælp til. Jeg vil starte nederst i dit brev, hvor du beder om hjælp til dit/jeres problem. Hvor er det godt, at du ikke kun tænker på det, som din kærestes problem. Det er rigtigtig vigtigt, at I er sammen om at få hjælp til dette, da det påvirker jer begge.
Der kan være mange grunde til, at man får rejsningsproblemer. Du beskriver, at din kæreste får medicin mod acne og at det måske er skyld i problemet. For at få afklaret dette vil det være godt, at din kæreste får talt med sin læge. Han vil vide om medicinen kan have denne bivirkning. Sex kan være mange ting, men det vigtigste er, at I er trygge ved hinanden. Optakten til at have sex har stor betydning for selve samlejet. God sex handler om nærvær og intimitet og ikke kun om selve samlejet. Fokus på et problem vil let kunne forstærke problemet, og kan måske gøre det endnu sværere for din kæreste at holde sin rejsning. Men det betyder ikke, at I ikke skal tage fat om problemet, men måden I gør det på er nok vigtigt, for at din kæreste ikke føler det ubehageligt. Kan du følge mig?
Udover at din kæreste kan tale med sin læge, så vil I måske have glæde af at se på sexlinien. Måske I kender dem i forvejen? Det er en rådgivningsportal for unge mellem 15-25 år. Her kan I også læse om gode råd til jeres udfordring. I har også mulighed for at ringe og/eller chatte med dem.
Hvor er det godt, at du har haft mod til at søge hjælp for at få løst jeres problem. Jeg håber mit svar vil bringe dig/jer videre. Du er altid velkommen til at skrive igen. Vi vil altid gerne hjælpe.
Kærlig hilsen
Børnetelefonen