Grænseoverskridende kæreste

Hej
Jeg havde kysset lidt med en dreng på efterskolen og vi var derefter på festival sammen efter efterskolen. Her kyssede vi også. Og en dag i teltet endte det med at han rørte ved mig dernede uden på tøjet og jeg fjernede straks hans hånd og spurgte om vi ikke skulle lære hinanden bedre at kende.

Senere snakkede han så med en af mine bedsteveninder om at vi havde været tæt på at have haft sex og at han havde syntes det var totalt mærkeligt at jeg havde stoppet det og ville have vi skulle lære hinanden bedre at kende. Det var overhovedet ikke den oplevelse jeg havde haft af situationen og jeg syntes det var rigtig grænseoverskridende.
Han spurgte ovenikøbet min veninde om hun troede han skulle regne med at have sex med mig inden festivalen sluttede og hun sagde nej. Hvorfor snakkede han ikke med mig om det?

Senere i sommerferien troede jeg så at jeg var forelsket i ham og vi blev kærester. Men han virkede mere interesseret i mig end jeg var i ham. Men under hele forholdet virkede det mere som om han var interesseret i min krop på en rigtig ubehagelig måde. Han ville hele tiden kysse og røre mig alle mulige steder og jeg sagde fra, men fandt det stadig rigtig ubehageligt. Han var på ingen måde interesseret i mig som person, for mig var det vigtigt at vi også kunne være venner og have det sjovt samtidig med at vi var kærester, men han ville kun kysse og have sex. Jeg havde ikke sex med ham på noget tidspunkt, men jeg fandt det stadig meget ubehageligt.

Jeg har nu slået op med ham, men jeg har stadig den her ubehagelige følelse indeni og jeg tør ikke snakke med min mor om det. Jeg plejer at snakke med hende om alt.
Jeg ved ikke hvordan jeg får den ubehagelige følelse væk og jeg bliver helt vildt frastødt hver gang jeg tænker på ham drengen.

Pige, 17 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 17 år,

Når jeg læser dit brev, kan jeg forstå, hvordan disse ubehagelige oplevelser har påvirket  – og stadig påvirker dig!

Du skal vide, at du ikke er den eneste. Rigtig mange unge mennesker oplever ting, hvor andre unge udsætter dem for noget, som efterfølgende fylder ekstremt meget.

I dit tilfælde kan jeg se, at det drejer sig om en fyr, som du på et tidspunkt har været lidt kærester med.  Jeg kan læse, at han igennem hele jeres bekendtskab har overskredet dine grænser, sådan rent berøringsmæssigt og seksuelt.

Jeg kan virkelig godt forstå, at hans opførsel kan få dig til at tænke, at han er mere interesseret i din krop end i dig som person. Det må være en meget ubehagelig følelse at have.

Jeg kan se, at du har været rigtig god til at lytte efter dig selv. For som du skriver, så har du været god til at sige fra og faktisk også stoppet det fuldstændig med ham nu. Det er godt virkeligt godt gjort.  Er du godt klar over, hvor stærk en person man skal være, for netop at gøre det? Det er et kæmpe skridt i den rigtige retning, som du har taget.

Nogle kan føle sig ”forkerte” hvis de siger fra eller afviser andre, når der bliver lagt op til sex.

Til det vil jeg sige, at man aldrig er forkert, når man bliver påvirket af ubehagelige følelser, når du tænker tilbage på ham. Det er helt almindeligt, at det kan sidde lidt tid i kroppen, selvom man har brudt kontakten. Det skal du vide.

Jeg kan se, at du har en mor, som du ellers plejer at snakke med alt om. Har du prøvet at spørge sig selv, hvorfor du ikke tør snakke med hende om det? Du har jo på ingen måde gjort noget galt/forkert – tværtimod. Du har faktisk taget meget voksne og modne beslutninger med hensyn til denne her fyr.

Derfor tænker jeg, at din mor måske vil tage godt imod dine tanker? Måske vil hun endda blive helt stolt af dig. Har du overvejet det?

Hvis du stadig ikke bryder dig om tanken med at skulle snakke med din mor, så må du have fat i en anden i dit netværk. Fra festivalen i sommers, nævner du en veninde. Jeg kan se, at denne veninde faktisk beskytter dig lidt, da hun snakker med din ex-kæreste. Den fornemmelse får jeg i hvert fald. Hvad tænker du?

Jeg tænker, at det kunne være en god idé at snakke med hende, om de følelser du har. Hun kender fyren og hans intentioner (om sex bl.a.)  Måske hun har været igennem noget lignende selv? Kunne du have mod på det?

Hvis du har andre veninder, som du føler dig mere trygge ved, så kan du også vælge en af dem. Det vigtigste er faktisk bare, at du finder én, som du kan dele det med. Det føles altid godt, når man får sat ord på sine følelser. Måske du endda kunne føle en lille lettelse, efter du havde skrevet herind til os?

Jeg håber, at du kan finde mod til at dele dine tanker med enten din mor, en veninde eller dem begge. Dernæst, så skal du vide, at jeg støtter dig i, at man skal lære sin kæreste godt at kende som venner, inden man behøver at begynde med berøring og sex. Det er altid en god måde at gøre det på.

Kærlig Hilsen

BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?