Brev
Genbrug af kondom
Hej,
Jeg er en dreng på 14 år, som onanerer ret til om dagen.
Mine forældre ved godt jeg gør det, da de tit har taget mig i at gøre det.
Jeg er personen der tit tænker på at have sex, og bliver mange gange tændt på pigerne i min klasse.
Men mit problem er, at jeg til en fest fik en kondom af en kammerat, som jeg åbnede og onanerede i den. Jeg bandt knude på den og smed den ud som man skulle. Men så dagen efter tog jeg den op igen, og onanere i den igen uden at rense kondomet. så alt sæden fra dagen før blev blandet med det nye. Det har jeg i alt gjort 3 gange. Jeg er bange for, at jeg måske kunne have udviklet en form for sexsygdom, hvilket jeg ikke har lyst til, hvis tilfældet skulle ske at jeg havde.
Jeg ville ikke sige til mine forældre, at jeg skal til lægen for at få mig testet, for min mor og far ville ikke være så glade for det.
En dag jeg får en kæreste, har jeg ikke lyst til at der skal ske hende noget, for jeg ville gerne have børn, som ikke bliver skadet af sin mor, som kunne have fået en sexsygdom på grund af mig.
Så mit overordenet spørgsmål er, om det er muligt at udvikle sexsygdom ved onanering med samme kondom?
Håber i kan hjælpe.
Hilsen en bekymret 14 årig
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 14-årige dreng
Du kan ikke udvikle en sexsygdom ved at onanere i et kondom med din egen sæd. Der er altså ingen grund til at være bekymret for en fremtidig kærestes helbred, eller for jeres muligheder for at få børn.
Men det lyder en smule uhygiejnisk. Når der er rester af gammel sæd og andre sekreter fra kroppen i kondomet, kan bakterier udvikle sig i kondomet. Derfor vil jeg anbefale at bruge et nyt, hver gang du bruge et kondom til at onanere. Hvis du er bekymret for, om du har fået en betændelse (måske blærebetændelse)  er det fint at få tjekket hos lægen.
Jeg er ikke helt sikker på hvorfor du tænker, at dine forældre ikke ville være glade for, at du gerne vil til lægen. Måske tænker du på situationen med kondomet, eller din lyst til at onanere. Det er jo helt normalt at have lyst til at onanere, og at prøve at bruge et kondom. Hvis du har mod på det og brug for det, så tal med dine forældre om din situation?
Selvom det kan virke pinligt, håber jeg, at dine forældre vil hjælpe. Husk at de jo også selv været unge engang.
Du kan også selv ringe og få en snak med lægen og høre lægens vurdering. Skal du i behandling, så har lægen pligt til at give forældre besked. Det kan du tjekke med lægen, inden du fortæller, hvad det drejer sig om. Du kan forklare lægen hvorfor du ikke ønsker, at dine forældre kender til det.
Måske ved du det allerede.Men jeg tænker, at det er bedre at du køber kondomer, hvis du fortsat vil onanere med kondom. Kondomer kan købes på Tankstationer, supermarkeder og på nettet. Hvis du har fået købekort, kan du købe kondomer på nettet og hente dem i pakkeposten. Så behøver dine forældre ikke vide det, med mindre du selv vil snakke med dem. Og du kan bruge et nyt kondom, når du vil onanere.
Hvis du har lyst til at vide mere kan du også besøge Sexliniens rådgivning.Her kan du læser mere om onani, kondomer og sex i det hele taget. http://www.sexlinien.dk/_soegeresultat-(sexlinien).aspx?q=onani&x=-1070&y=-209
Mange hilsner  BørneTelefonen