Gav hende finger

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 14 år

Jeg kan godt forstå, at du er blevet forvirret over pigens forskellige signaler. Jeg kan også godt forstå, at du gerne vil have svar på, hvorfor hun undgik dig og ikke gad at snakke.

Der kan jo være flere grunde til, at hun reagerer som hun gør - og det er ikke til at vide, hvad det er, når hun ikke fortælle dig om det. Du har tilbudt hende at I kunne snakke om det, og det har hun ikke ønsket - derfor tror jeg umiddelbart ikke, at det har noget med dig at gøre.

Hvis du stadig har et ønske om at få sagt nogle ting til hende eller stillet nogle spørgsmål, kan du jo overveje, om du skulle skrive et brev eller en besked.

Når man skriver, har man mulighed for at beskrive hvordan man har det, hvad man tænker og stille spørgsmål - uden at blive afbrudt. Det er ikke sikkert, at du vil få svar på det du gerne vil vide, men du får mulighed for at forholde dig undrende over hendes reaktion dagen derpå.

Da det nu er tre år siden jeres nat sammen, tænker jeg at det er ved tid til at slippe de tanker, som gør, at du får det dårligt med dig selv. For mig lyder det til, at I begge var ok med det, da det skete.

Man vil igennem livet komme ud for situationer, hvor man vil undrer sig over andre menneskers måder at være på. Nogle gange vil grundene være tydelige og andre gange ikke - men jeg synes, at du i dette tilfælde har gjort hvad du kunne, for at få en snak med hende.

Du kan i stedet for prøve, at fokusere på andre ting, som gør dig glad. Det kunne for eksempel være dine venner eller fritidsaktiviteter.

Jeg er sikker på, at du vil møde en pige, som vil sætte pris på din ærlighed og lyst til at snakke sammen om tingene.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?