forvirret!!

hej
jeg er en pige på 13 år snart 14, jeg går i 7 klasse og er lidt bange for at jeg er til piger. Jeg har haft en drenge kæreste før men det føles bare ikke rigtigt. Men det største problem er at jeg har gået i klasse med en pige lige siden vi startede i skole og nu er jeg begyndt at få følelser for hende (hun ved det vist godt) men jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre!!

vi har haft mange sjove episoder sammen og jeg kan mærke jo mere jeg er sammen med hende jo større bliver mine følelser. Jeg ved bare ikke hvordan jeg skal ´´komme ud af skabet´´ men det værste er at den person jeg er mest nervøs for er min søster for vi står hinanden virkelig tæt. (og selfølgelig mine forældre)

jeg har fortalt tre af mine veninder det og de tager det stille og roligt og siger det er sejt og at de faktisk godt vidste det. men jeg kan ikke holde op med at kigge på hende og jeg glor hele tiden på hendes bryster og hendes røv hun er så lækker. hjælp hvad gør jeg!!

hilsen mig.

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på snart 14 år

Tak for dit brev, hvor du bl.a. skriver, at du er bange for, at du måske er til piger og lidt senere i dit brev, at du ikke rigtig ved, hvordan du skal komme ud af skabet. Det giver mig en fornemmelse af, at du i virkeligheden er ret afklaret i forhold til din seksualitet og at du mest efterspørger forslag til, hvordan du griber den del an, der handler om at springe ud - både i forhold til din lækre veninde og i forhold til din familie...? (Det håber jeg, er rigtigt forstået..?)

Det kan være en rigtig stor ting at ”springe ud af skabet”, og jeg kan godt forstå, hvis du er nervøs omkring det. Har du en fornemmelse af, hvordan din familie vil reagere, siden du er mest bekymret for deres reaktioner..? Hvis det generelt er sådan, at din familie ikke går og fordømmer andre, så forestiller jeg mig ikke, at de vil reagere negativt. Måske vil de blive lidt overraskede, eller måske vil nogen af dem endda have haft en fornemmelse af, at du er lesbisk, (lige som du fortæller at dine veninder havde..?)

Hvis det er sådan, at du frygter, at din familie vil tale nedsættende om det at være homoseksuel, så kan det være, at du skal vente lidt med at fortælle det til dem, indtil du føler dig lidt mere sikker..? Generelt kan det måske også være værd at overveje, om alle skal vide at du er lesbisk, eller om det i starten bare skal være dine veninder (og familie)? Jeg synes, det er dejligt, at dine veninder er så afslappede omkring det, men det er det desværre ikke alle der er.
Nogle gange er det sådan, at det man ikke kender til, tager man afstand fra. Jo bedre du kan forberede dig på, at der måske vil være nogen, som synes det er mærkeligt, at du er lesbisk, jo bedre kan du måske takle det, når du står i situationen.

I forhold til din veninde, som du ikke rigtig ved, hvad du skal stille op overfor, så tænker jeg, at du skal overveje fordele og ulemper ved at fortælle hende om dine følelser for hende. (Måske har hun allerede fornemmet, at du synes, hun er lækker?)

Hvis du gerne vil forsøge at blive kærester med hende - så kan du jo fx starte med at flirte lidt mere åbenlyst med hende og se, om hun flirter igen. Hvis du fornemmer, at hun måske også er interesseret i dig, så kan du jo gå videre med små skridt og komme med mere og mere tydelige antydninger om, at du kan lide hende mere end bare som veninde. På den måde kan I måske begge to over tid vænne jer til at noget i jeres forhold måske ændrer sig..?

Jeg tænker, at du måske kunne have glæde af at tjekke hjemmesiden www.Sexlinien.dk. De har nogle temasider omkring det at være lesbisk, måske kan du finde hjælp til at få gode ideer/ blive mere afklaret derinde?

Du er også meget velkommen til at skrive herind igen, eller måske se om du kan komme igennem på UngeChatten http://www.bornetelefonen.dk/raadgivning/Basechat.aspx, hvis du gerne vil mere direkte i kontakt med rådgiveren.

De bedste hilsner
BørneBrevkassen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?