Fortydelse

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år.

Det I har gjort, du og din veninde, er ikke spor ualmindeligt. Mange (de fleste) børn leger lege, der har med deres seksualitet at gøre. Små børn leger f.eks. 'læge' og undersøger hinandens kroppe. Større børn leger andre lege, hvor de afprøver og undersøger deres seksualitet. Det er ikke skamfuldt eller forkert - det er oven i købet naturligt og godt.

Du skriver, at du sikkert var lesbisk dengang, fordi du legede de her lege med en veninde. Men det tænker jeg slet ikke. Det er helt naturligt, at to piger eller to drenge, leger den slags lege sammen. Det betyder ikke, at man er lesbisk eller bøsse.

Når man er lille leger man på kryds og tværs af kønnene, uden at have fået sig en seksuel identitet. Man undersøger og er nysgerrig. Gennem leg, finder man måske lige så stille ud af, hvad man synes er godt for én selv og hvor ens grænser går.

Det lyder dog ikke rart, at du har følt dig presset til at være med i legen. Derfor synes jeg, det er SÅ fint, at du er opmærksom på, at du skal være god til at sætte grænser for dig selv og sige fra, som du skriver.

Det er bare så vigtigt, at mærke efter hos sig selv, hvad man selv vil og ikke gøre mere end det, bare for at være 'gode venner' eller for ikke at skabe konflikt. Hvis du fx føler, at det er pinligt eller akavet, så skal du lige præcis heller ikke tilføje hende som ven. Du bestemmer, hvem du vil være venner med!

Jeg kan høre, at du har det dårligt over de lege, I legede, da I var små. Du har ikke lyst til at snakke med nogen om det.

Måske skulle du alligevel prøve, fx at ringe til Børnetelefonen på 116 111 og få en snak om det. Du vil helt sikkert møde en voksen, der ikke synes det er forkert, og som gerne vil snakke med dig om det.

Det lyder som om, at du trænger til at få det snakket igennem med nogen. Jeg tror det vil være lettende for dig, hvis du får talt om det. Og på Børnetelefonen kan du være helt anonym, så der er ikke noget, der er pinligt.

Jeg håber, at du vil ringe til os, eller få snakket med en anden, så du ikke skal gå rundt med en følelse af, at have gjort noget forkert.

Mange hilsner fra BørneTelefonen.

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?