Fortryder første gang – var slet ikke klar

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Tusind tak for dit brev herind og din tillid til os. Du kan tro vi forstår dig, for følelsen at ens grænser er blevet overtrådt, er en forfærdelig følelse. Uanset hvordan det er sket, så er følelsen af, at den personlige vilje og ens værdier sættes ud af spil, mildest talt ikke rar.

Når man er 15 år, står man midt i puberteten og man skal hele tiden forholde sig til alt, hvad der følger med af udfordringer, og samtidig skal man huske at have sig selv med. Der er en hel del ting man ikke har kontrol over i puberteten, såsom hormonerne som raser i kroppen og der sker virkelig meget på det følelsesmæssige plan som man ikke kan kontrollere, ligesom når tårerne triller ned ad kinderne uden grund, og det giver udfordringer hos rigtig mange unge, kan du mon nikke genkendende til dette?

For rigtig mange teenagere kan det godt være en periode, hvor man føler sig udfordret og presset til at være på en bestemt måde for at passe ind, desværre tror mange, de er alene om at have det sådan. Når du nu fortæller at du også har nogle problemer derhjemme, så kan det betyde at det bliver ekstra svært, det hele. En meget vigtig del af vores opvækst handler om at udforske og udfordre livet. Det er helt naturligt i teenageårene, Det er den periode i livet hvor vi udvikler os allermest. Det er naturligt at vi søger at danne vores egene erfaringer. Dette skriver jeg til dig, fordi når jeg læser dit brev, får jeg følelsen af at du straffer dig selv for det hvad der er sket, og at du dømmer dig selv rigtig hårdt over at du ikke har fulgt din egen indre mavefornemmelse over hvad du vil være med til og hvad du ikke vil være med til, er det rigtigt forstået?

Lige nu står du med en grim oplevelse som du fortryder inderligt. Denne oplevelse kan selvfølgelig ikke gøres om, men du kan beslutte dig for hvor meget denne oplevelse skal have lov til at fylde fremover. Desværre kommer vi ikke uden om at vi, fra tid til anden, får lavet nogle dårlige valg, også nogle virkelig virkelig dårlige valg. Jeg vil gerne gøre klart for dig at det ikke er fortiden der bestemmer hvem du er, det er de valg du tager i fremtiden der bestemmer hvem du er. Hvis jeg kunne ønske for dig, ville jeg ønske at du ville få øje på at du har et valg nu.

Du er en person der har stor værdi. Ud fra dit brev kan jeg læse at du er en sej og klog pige med fine gode værdier, værdier som mange andre unge mennesker vil sætte stor pris på. Jeg er sikker på at du vil være en rigtig god ven og veninde. Du har mulighed for at lave rigtig mange gode valg i dit liv.

Du skriver at du ikke hører til i den gruppe du befinder dig i lige nu, de ryger hash og drikker hver weekend, og du vil nogle helt andre ting. Måske er det tiden inde nu, til at du skal bryde ud af den gruppe og gøre nogle andre ting som står dit hjerte nær, ting som gør dig glad. Tit bliver vi desværre i venneforhold der ikke er gode for os, for det kan være skræmmende at bryde ud af gruppen, for hvad så?? Får man nye venner? bliver man ensom? Det kræver mod og det kan måske godt tage lidt tid at opbygge nye venskaber.

Jeg er virkelig ked af, at du har haft sådan en dårlig oplevelse. De smerter, tanker og bekymringer du går rundt med nu, er en konsekvens af, den oplevelse. Vores sexliv er noget meget privat og følsomt, og det får altid følger, når vores personlige grænser ikke bliver overholdt. Jeg tænker at, en vigtig brik for dig kan handle om tilgivelse og tillid. Tilgivelse og tillid til dig selv.
Tilgivelse betyder ikke, at så er alting med det samme blevet godt igen, men tilgivelsen er forudsætningen for, at en heling kan ske. At tilgive betyder heller ikke at glemme. Smerten over det hændte kan være der, nogle gange i lang tid. Den smerte vil der være brug for at snakke om, måske med en god ven eller en voksen. Eller i tilfælde, hvor smerten bliver ved med at fylde for meget, så vil det være en god idé at snakke med et menneske, som har redskaber til at hjælpe, en psykolog, en terapeut eller anden. At tilgive er først og fremmest en beslutning og du vil opdage, at tilgivelse gir styrke.

Tillid til dig selv, er tryghed. Den tryghed du kan skabe for dig selv, er det samme som kærlighed og respekt for dig selv. Trygheden skaber du når du handler på dine følelser, så hvis der er noget der ikke føles rart, så lad være, hvis du er utryg så gør noget andet. Ligeledes er det også tryghed for dig selv, hvis du forbereder dig til sex på forhånd, og er helt klar på hvad du vil og med hvem, på den måde passer du så godt som muligt på dig selv.

Dagbog. Jeg ved fra andre, som har stået i lignende situationer, at det kan være en form for selvhjælp at skrive dagbog. Det kan både være i form af breve til sig selv eller skrive de dage, man har lyst. Der findes ikke én rigtig form, men find den der passer til dig. Det kan måske være en start, at gå så langt tilbage som du kan huske og beskrive dig selv, som du husker det og med tiden, får du måske skrevet din egen historie. På denne måde kan du måske også få øje på  de værdier der er vigtige for dig. Den historie kan være med til at vise dig hvordan du har udviklet dig og stadig gør. Det kan være en stor styrke at blive bevidst om sine egne ressourcer og vilje – det er det, som bærer os igennem svære tider. Måske ville det også være en måde for dig, at nærme dig dine gamle livsværdier og livslyst? Tror du, det kunne være noget for dig? Der kan være mange små og store udfordringer på vejen, men måske får du reflekteret og tænkt mere over, hvad der er vigtigt for dig og hvad der giver dig livsglæde og god energi.

Jeg ved at det ikke er nemt og ligetil at arbejde med tilgivelse og tillid, for det kræver at man hele tiden arbejder med den måde man ser sig selv på. For at lære livet og blive et mere erfarent menneske for hver dag, så må man acceptere at man laver fejl af og til. Det er de fejl man laver som man får erfaring af, så hvis du synes du har båret dig dumt ad i en situation, eller sagt noget dumt, så kan du vælge at se det som at du bliver en erfaring rigere.
Jeg håber, dette svar gav mening, og at du kan bruge det? Hvis du har lyst, er du meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og snakke med en rådgiver, eller at logge på vores chat.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?