Fortrydelse

Kære BB!
Jeg havde sex med min eks kæreste, vi slog op for 2-3 uger siden ca. Efter at vi havde slået op, har jeg fået at vide og han siger ikke at det er forkert men han havde noget kørende med min veninde, imens vi var kærester. Hvilket jeg er sur og ked af det over. Men jeg fortryder virkelig meget at jeg var i seng med ham, han er en meget liderlig unge.

Jeg tror virkelig bare at den eneste grund til at han vil være min kæreste, tror jeg at det var fordi han gerne vil have sin første gang, hvilket får mig til at føle mig virkelig billig. Når vi var sammen, endte vi altid med at tage det meste af vores tøj af hinanden. Vi aftalte ikke at sige til nogen at vi havde været i seng sammen, men da vi så slog op, begyndte han at sige rigtig meget som f.eks. “Jeg har set ….(mit navn) nøgen”, “jeg har givet ……(mit navn) finger” osv. hvilket jeg bliver drillet med, at jeg er billig.

Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre. Han flirter med så mange piger allerede nu og hans venner siger at jeg ornaniere og har fået finger, og at hvis der er en dreng der mangler et knald siger de “……(mit navn) giver alle, så billig hun er” det gør mig virkelig ked af det.

Hvad skal jeg gøre?

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige,

Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du har skrevet og har det svært med din ex. Godt at du har haft overskud til at skrive.

Det er helt naturligt, at føle som du gør, når man har oplevet sådan et svigt, som du har. Først finder du ud af at din veninde og kæreste har haft noget kørende, som du skriver, og bagefter oplever du, at din ex ikke holder de aftaler, I har lavet om jeres sexliv. Jeg kan godt forstå, at det er hårdt for dig, at være i lige nu.

Du spørger, hvad du skal gøre? Jeg tænker, at det måske kunne hjælpe, hvis din ex-kæreste får at vide, hvad det gør ved dig, når han fortæller vidt og bredt om noget, som I havde aftalt skulle blive mellem jer. Det er ikke sikkert, din ex forstår, hvor hårdt det er, når andre drenge siger alt det, som du oplever, de siger. Det er heller ikke sikkert, at de drenge, der siger det, er klar over, hvor dårligt du får det. Måske har din ex. fortalt det som en underholdene historie til sine drenge venner uden at tænke over konsekvensen af det? Det betyder selvfølgelig ikke, at det er i orden, men måske kan det få ham til at tænke sig om i fremtiden, hvis han får af vide, at det er meget grænseoverskridende og ikke i orden at bryde jeres løfte til hinanden..?

Måske kunne du skrive et brev til ham eller skrive det på Facebook, hvis ikke du har lyst til at stå over for ham og sige det. Jeg tænker, at du skal skrive det en gang til ham og så håbe på, han stopper. Jeg ved godt, at det kræver mod at få skrevet sådan et brev, men jeg håber, du kan finde det, så din ex kan forstå, at det ikke er i orden at opføre sig, som han gør.

Jeg er lidt usikker på om alle de drenge, der nu ligesom går rundt og bliver ved med at sige dumme bemærkninger om dig, er nogen, som du se til daglig i skoletiden..? Hvis det er det, så tænker jeg faktsik at det ville være en god ide, hvis du kunne snakke med en af lærerne om, at du føler dig udstillet. Du kan jo samtidig sige, at du ikke har lyst til at de skal vide, at du har sladret, men at du har brug for at det stopper.

Jeg ved ikke om du er til statusopdateringer på Facebook, men hvis du er - og du i øvrigt selv synes, det er en god ide, kunne du måske overveje om du skulle lave en opdatering, der sagde noget i retning af: Er rimelig træt af alle de latterlige rygter, der for tiden bliver fortalt om mig... Måske kunne det være med til at signalere, at det ikke har noget med virkeligheden at gøre..?

Du kan også ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke med dig- måske kan I sammen finde andre løsningsforslag, som du synes, vil virke bedre for dig...

Held og lykke fra BørneBrevkassen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?