Brev
Fortrudt min første gang!
Hej
Jeg er en pige på 15 år, og har virkelig fortrudt min første gang. Det var med en slags ven, og vi havde skrevet lidt om det, men jeg havde ikke en direkte plan om at vi SKULLE gøre det en dag. Men her for et par dage siden, skrev vi sammen om at han kunne komme hjem til mig fordi jeg var alene hjemme det meste af den dag, så mine forældre ved det ikke, men Vi skrev også om at gøre det, så det var rimeligt klart hvad der skulle ske den dag.
Men han kom hjem til mig og vi sad enlig bare at snakkede (ligesom normale venner ville gøre). Vi snakkede så derefter om at gøre det, og så tog det ene lidt det andet. Det skal lige pointeres at jeg havde/har ik følelser for ham, og det har han heller ik for mig, så vi vidste godt begge tog det ikke betød det store udadtil.
Men Efter han tog hjem, var jeg ik sådan klar over hvad jeg enlig lige havde gjort, ikke fordi jeg ik følte mig klar, men mest fordi jeg kunne ikke rigtigt tage det seriøst. Men hen af dagen begynder jeg at føle mig mere og mere dum for hver time der går.
Jeg har kun fortalt det til to af mine veninder, og de forstår virkelig ikke, hvorfor jeg har gjort det. Mest fordi han har prøvet at få mig med på det før, hvor jeg har sagt nej.
Jeg har virkelig en dårlig mavefornemmelse med det nu, og jeg kan ik rigtig komme videre. Fordi jeg ved ik hvordan.
Det skal lige siges jeg blev ik presset til det fra nogle sider af, fordi de fleste af mine veninder og mig selv havde sagt i lang tid at jeg ik skulle gøre det, og jeg blev heller ik presset af ham.
Og det irritere mig at jeg ik havde en stopknap, og en stemme inde i mit hoved der sagde “du kommer til at fortryde det her”. Jeg gjorder det jo faktisk kunne af ren Lyst til sex, Fordi jeg troede ik at jeg ville fortryde det, fordi det var med en ven jeg har kendt i mange år, og jeg følte ikke at jeg ikke var tryg som sådan, og jeg følte ikke at det var forkert i momentet.
Men jeg føler det virkelig forkert nu, og jeg ville ikke have at der er nogen der skal vide det fordi jeg skammer mig lidt over at have gjort det, og han har lovet at han ikke ville sige det til nogen ISÆR ik til min eks som han iøvrigt går i klasse med, og ville have det vildt dårligt hvis han skulle have det af vide.
Grunden er også at jeg tror at alle ville syntes jeg er vold dum. Mest fordi jeg ikke rigtigt tænkte over at det her faktisk var min første gang, og det altid ville være en jeg ville huske.
Jeg håber virkelig i kan hjælpe mig, fordi jeg aner ik hvordan jeg skal komme over det. Og jeg ville bare gerne have det ud af mit liv så meget som jeg overhovedet kan, og prøve at glemme det.
Hilsen den mega forvirrede pige.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år,
Nogle gange kan tanker og følelser ramme én bagefter. Det er ikke altid, man på forhånd fornemmer, hvordan man egentlig vil have det bagefter. Som du selv skriver, er det slet ikke sikkert, at man faktisk har tænkt så meget over ting på forhånd.
Jeg kan godt forstå, du føler dig helt forvirret. Men du er bestemt ikke dum.
Nogle har rigtig mange forestillinger omkring det dér med ‘den første gang’. Fx tænker nogle, at den første gang helst skal være helt perfekt. Andre tænker, at de bare gerne vil have det overstået hurtigst muligt. Mange føler, der kan være meget pres omkring den første gang.
Jeg tænker, at det er godt, du og din ven har været gode venner længe. Og at du var tryg, imens I var sammen. Jeg håber, at I begge havde en følelse af, at I ikke følte jer presset til at gøre det. Men at det bare skete, fordi I havde snakket om det ‘og så tog det ene lidt det andet’?
Jeg kan garantere dig for, at der er andre, der har ‘en første gang’, der ligner din rigtig meget.
Nogle gange kan det virke som om, den første gang burde være rigtig vigtig for alle. Fordi man vil huske den og tænke tilbage på den resten af sit liv. Det er det også for nogle. Men det er langt fra alle, der går rundt og tænker på deres ‘første gang’, når de er blevet ældre.
Det er ikke sikkert, at du vil blive ved med at tænke tilbage på oplevelsen, når du har været sammen med andre. Det er heller ikke sikkert, at du vil blive ved med at føle, at du fortryder oplevelsen.
Nogle gange kan man føle, man fortryder en oplevelse, fordi man ved, man ikke kan gøre det om – så dét i sig selv kan virke helt underligt.
Men måske bliver dét, der i fremtiden kommer til at betyde noget – noget helt andet! For eksempel første gang med personer, du har været forelsket i.
Det kan også ende med, at det egentlig slet ikke er de første gange, man er sammen med nogen, der betyder mest. Men fx oplevelser, hvor man har følt sig virkelig tæt på en anden person. De følelser kan opstå i mange forskellige situationer.
I forhold til dine veninder: Ville du mon så overveje at snakke med dem en dag alligevel? Det kan nemlig være rart at snakke med nogen – også selvom deres første reaktion måske vil føles lidt svær.
Hen af vejen vil de måske bedre kunne sætte sig ind i dit sted. Måske kender nogen af dem ligefrem situationen fra sig selv? Under alle omstændigheder vil det måske også være rart for dig at snakke med nogen om det, du føler?
Det kan også være, at det ville være rart at snakke med din ven om det hele og høre, hvordan han har det? Måske har du brug for at tale med ham om, at du ikke er klar til, at der er andre end jer to, der ved det. Så derfor er det er vigtigt for dig, at du kan stole på ham?
Det kan også være, du snakker godt med en af dine forældre? Ellers er du også velkommen til at SMS’e eller ringe til os på nummer 116 111 eller skrive til os på Chatten.
Du er bestemt ikke dum! Jeg håber, at du måske har kunnet finde lidt hjælp og ro i svaret her. Ellers må du meget gerne ringe eller skrive til os.
De kærligste hilsner
BørneTelefonen