Forkert køn

Hej bb

jeg er en pige på 12 år der er rigtig ked af det.

Jeg er ked af at jeg ikke er en dreng.

Jeg har altid ønsket mig det.

Jeg går aldrig i pigetøj og det er min mor selfølgelig træt af hun tvinger mig nogle gange i det, men det ender med raserianfald og at jeg ikke kommer i skole. Jeg føler mig bare mig selv i drengetøj.

I min fritid går jeg til fodbold og har ingen pigevenner kun drenge.

Er bare hver dag så ked af det over at jeg er pige for det vil jeg bare ikke være jeg hader det.

Og at jeg så er i puberteten hjælper ikke.

Jeg vil jo ikke være pige mer overvejer at råbe til min mor JEG VIL VÆRE EN dReNG jeg føler mig som en dreng fanget i en pigekrop….

HJÆLP

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 12 årige.

Hvor er det godt, at du har skrevet her ind, når du har det, som du har. Du fortjener, at få noget hjælp ….. og helst så hurtig som muligt, fordi du er så ked af det, og fordi det må være svært at gå rundt og skulle være dig, når du føler dig fanget i en forkert krop.

Du fortæller, at din mor nogle gange tvinger dig i pigetøj, og det resulterer så i, at du ikke kommer i skole. Jeg synes slet ikke, det er i orden, at din mor tvinger dig, men måske er det et udtryk for, at hun føler sig magtesløs og frustreret ?!? Og jeg kan ikke lade være med at tænke, at din mor nok også har brug for noget hjælp til at forstå, hvordan du har det, og hvordan hun så bedst kan hjælpe dig ……?! At tvinge dig til noget imod din vilje er aldrig i orden.

Har du mon prøvet at fortælle din mor, hvordan du har det indeni…..? Hvis du ikke har, så kan jeg godt forstå det. Det kan føles svært, og derfor tænker jeg også, at dit brev og mit svar måske kunne være rigtig hjælpsomt at vise din mor. Om ikke andet vil hun i hvert fald se, at jeg tager dig og dine følelser meget alvorligt, og det kunne blive en god indledning til en alvorlig snak om din situation.

Hvis du ikke føler, at du kan snakke med din mor om det, vil jeg anbefale dig, at snakke med en anden voksen om, hvordan du føler dig fanget i en forkert krop. Er der mon en voksen i dit nærmiljø, som du er tryg ved at betro dig til…? Det kan være en i familien, en lærer, en pædagog – eller ja bare en voksen, som du på et eller andet tidspunkt har følt dig særligt knyttet til…..?

En anden mulighed kan være at kontakte os på BørneTelefonen 116 111 – det er gratis og du er anonym. På BørneTelefonen sidder der voksne rådgivere hver dag kl. 11.00 – 23.00, og de er alle trænet i at snakke med børn og unge om det, de har brug for at snakke med en voksen om. Hvis du hellere vil skrive, kan du logge dig på chatten – der er du også anonym.

Fra andre unge, som har følt sig fanget i en forkert krop, ved jeg, at den første og bedste hjælp i starten er at få snakket med en eller flere om, hvordan man har det indeni. Det er alt for tungt og svært at skulle gå rundt med det alene. Derfor synes jeg også, at det er super godt gået af dig, at du  nu har skrevet her ind; det fortæller mig, at du er en person med masser af ressourcer, og som er godt til at mærke sig selv.

Dernæst kan det være rigtig hjælpsomt at få kontakt med andre jævnaldrende, som har det nogenlunde ligesom dig …… det kunne vi få en snak om på telefonen, sms’en eller chatten ….. eller endnu bedre med den voksne, du forhåbentlig betror dig til. Jeg tror, det vil være godt og vigtigt for dig at vide og mærke, at du ikke er den eneste, der har det, som du har.

Kære du ….. jeg håber for dig, at du kan bruge mit svar …. At det er en hjælp for dig. Og du skal i hvert fald vide, at vi rigtig gerne vil hjælpe dig mest muligt, fordi ingen har fortjent at have det som du har det lige nu.

En stor krammer til dig fra BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?