Brev
Forhuden
Hej brevkasse
Er det normalt at forhuden strammer når onanere?
Hvis det er hvornår burde det så løsne sig?
Skal man søg læge, eller ændre det sig selv?
Hilsen en dreng som er meget i tvivl
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng.
Det lyder ikke rart, at det strammer ved onani. Normalt vil forhuden blive mere blød når man onanerer.  Det du beskriver, kunne godt lyde som forhudsforsnævring. Forhudsforsnævring er når ens forhud ikke kan trækkes ordentligt frem og tilbage, men strammer, hvilket bl.a. kan virke generende ved onani eller vask bag forhuden. Forhudsforsnævring er meget almindeligt blandt drenge og mænd, og kan behandles på to forskellige måder. Hvilken behandling der kræves, afhænger af hvor meget forhuden strammer, og det kræver en lægelig vurdering. Den ene behandlingsmetode er med en steroidcreme, som får forhuden til at udvide sig. Den anden er ved en mindre operation, hvor der laves et lille udvidende snit, eller fjernes lidt af forhuden. Jeg mener dog, at lægen vil begynde med cremen og øvelser, du kan bruge.
Det er muligt at træne forhuden, og det er ganske simpelt og noget der er let at gøre.
Man kan trække forhuden tilbage i roligt tempo, fx mens du er i brusebad eller måske endda i badekar. Det varme vand kan hjælpe lidt på at huden bliver varm og lidt mere blød.
Noget andet du også kan gøre i badet eller på wc'et er, at når skal tisser, skal du med fingrene klemme let sammen om din forhud ude på spidsen af din tissemand. På den måde vil din forhud blive ”pustet op” af din tis, det kaldes i øvrigt "ballontisning". Når du skal tisse, kan du træne i den første del, og så tisse almindeligt i den sidste del. Rigtig mange oplever, at det hjælper efter noget tid, men hvis det ikke gør, kan din læge hjælpe dig.
Så for at besvare dit spørgsmål, vil jeg råde dig til at opsøge din læge, som kan vurdere, hvad der skal til, for at du kan blive fri for dit problem. Det løser nemlig ikke sig selv.
De bedste hilsener fra BørneTelefonen