Forhuden

Hej brevkasse

Er det normalt at forhuden strammer når onanere?

Hvis det er hvornår burde det så løsne sig?

Skal man søg læge, eller ændre det sig selv?

Hilsen en dreng som er meget i tvivl

Dreng, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng.

Det lyder ikke rart, at det strammer ved onani. Normalt vil forhuden blive mere blød når man onanerer.  Det du beskriver, kunne godt lyde som forhudsforsnævring. Forhudsforsnævring er når ens forhud ikke kan trækkes ordentligt frem og tilbage, men strammer, hvilket bl.a. kan virke generende ved onani eller vask bag forhuden. Forhudsforsnævring er meget almindeligt blandt drenge og mænd, og kan behandles på to forskellige måder. Hvilken behandling der kræves, afhænger af hvor meget forhuden strammer, og det kræver en lægelig vurdering. Den ene behandlingsmetode er med en steroidcreme, som får forhuden til at udvide sig. Den anden er ved en mindre operation, hvor der laves et lille udvidende snit, eller fjernes lidt af forhuden. Jeg mener dog, at lægen vil begynde med cremen og øvelser, du kan bruge.

Det er muligt at træne forhuden, og det er ganske simpelt og noget der er let at gøre.

Man kan trække forhuden tilbage i roligt tempo, fx mens du er i brusebad eller måske endda i badekar. Det varme vand kan hjælpe lidt på at huden bliver varm og lidt mere blød.

Noget andet du også kan gøre i badet eller på wc'et er, at når skal tisser, skal du med fingrene klemme let sammen om din forhud ude på spidsen af din tissemand. På den måde vil din forhud blive ”pustet op” af din tis, det kaldes i øvrigt "ballontisning". Når du skal tisse, kan du træne i den første del, og så tisse almindeligt i den sidste del. Rigtig mange oplever, at det hjælper efter noget tid, men hvis det ikke gør, kan din læge hjælpe dig.

Så for at besvare dit spørgsmål, vil jeg råde dig til at opsøge din læge, som kan vurdere, hvad der skal til, for at du kan blive fri for dit problem. Det løser nemlig ikke sig selv.

De bedste hilsener fra BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?