Forelskelse og kærlighed

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12

Tak for dit brev. Først vil jeg sige, at det lyder til, at dig og din kæreste har et dejligt, respektfuldt og kærligt forhold til hinanden. Det lyder også til, at I stille og roligt udforsker jeres seksualitet, hvilket er helt naturligt, og det lyder også til, at du sætter pris på og nyder det, I har sammen.

Hvorvidt I vælger at have sex nu, eller når I bliver ældre, må tiden vise. Når I ligger der og kysser, rører og undersøger, bliver I nok også mere opstemte, og derfor kan det ene tage det andet med sig, lysterne stiger og grænserne flytter sig.

Du skriver i dit brev, at du er bange for, at din kæreste pludselig vil gå så langt, at det ender med, at du skal finde ud af at sige nej til sex – hvis du ønsker at sige nej? Jeg tænker, om det måske er muligt for dig at snakke med din kæreste om det? Du kunne måske prøve at forklare ham, at du på den ene side er usikker på at skulle stå i den situation, og på den anden side kan mærke, at du måske har lyst til at skulle have sex med ham? Måske han har det på samme måde? Måske vil han gerne holde fast i sin beslutning om først at have sex, når han bliver 15-16 år?

Det bedste råd jeg kan give i denne situation er nok, at de bedste seksuelle oplevelser opstår i tryghed og enighed. Med andre ord: det er vigtigt, at du lytter til dig selv og ikke går med til noget, du ikke er klar til.

Jeg håber, at I finder ud af hvordan og hvornår, I vil gå videre i jeres seksuelle udforskning. Du ved det sikkert godt, men jeg kan ikke lade være med lige at skrive til dig, at den seksuelle lavalder i DK er 15 år.

Håber du kan bruge mine spørgsmål og forslag til noget.

Du er altid velkommen til at skrive igen, eller evt. ringe til BørneTelefonen på 116 111, eller skrive til BørneChatten, hvor der sidder rådgivere klar til at tale med dig.

Held og lykke

Kærlige hilsner BørneBrevkassen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?