Brev
For ung til porno?
Kære brevkasse.
Jeg er en pige der næsten liger er fyldt 13 år. Jeg har et problem.
Jeg bliver virkelig tændt af at se normale film hvor de ikke rigtig har sex med hinanden.
For lang tid siden var jeg inde på en hjemmeside med pornografi. Jeg blev rigtig tændt.
Er jeg for ung til at se porno?
Og min iPad er en vi har fået fra vores skole, så hvis jeg går ind på en sex hjemmeside vil lærerne så kunne se det?
KH desperat pige
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år.
Tak for dit brev herind til BørneBrevkassen, hvor du spørger om din alder i forhold til, at du bliver tændt af at se porno. Jeg kan godt forstå dig, hvis du går og spekulerer over din reaktioner overfor porno.
Når du beskriver dine oplevelser med at se porno som et problem, spekulerer jeg på, om du selv af og til har en udfordring i, at forstå dine egne reaktioner på porno. Jeg ved fra andre børn der er lige omkring den alder du har, at nogle af dem har svært ved helt at finde hoved og hale i deres egne krops reaktioner og følelser - det er helt normalt, og måske genkender du det…?
Der sker rigtigt meget med både din krop og dine følelser med den alder du har nu. Det er helt almindeligt, at blive tændt af at se film, læse eller tale om sex eller noget der går tæt på det - det kan kyssescener i en film der tænder rare følelser. Derfor er det også meget naturligt, at du er nysgerrig omkring sex og porno. Netop det naturlige er ofte meget langt fra det pornofilmene viser, derfor kan meget porno godt give nogle tanker og forestillinger omkring det at have sex, der ikke har noget med virkeligheden at gøre.
Jeg vil anbefale dig en hjemmeside, den hedder www.sexlinien.dk, det er en rådgivning for børn og unge, og den handler om stort set alt i forhold til børns tanker og spørgsmål i forhold til sex, prævention, kærlighed og det almindelige omkring sex. Der et helt afsnit omkring børn og porno, er derfor er den måske et besøg værd for dig…? Rådgivningen på sexlininen er netop en rådgivning der passer til børn og unge, og de spørgsmål og usikkerheder som de fleste af os oplever dukker op i puberteten.
Omkring dit spørgsmål om skolens Ipad, tænker jeg ikke det er en god ide, at søge pornosider med den. Når du søger noget på internettet, gemmer din computer den søgehistorik den har været igennem. Derfor kan dine lærere i princippet godt finde frem til hvilke sider du har været inde på. De fleste skoler har en politik og regler om hvilke sider er tilladte og ikke tilladte at surfe rundt på, så jeg tænker derfor, at det nok er bedst at stoppe søgningerne i skolen, eller på din skole Ipad...så kommer du ikke i klemme der.
Jeg tænker også, at det vil være stærkt af din skole og lærere, hvis de hjælper jer elever med at navigere rundt, så I kan søge på de sider der er ok og lærerige for jer elever. Det kan fx være www.sexogsamfund.dk eller www.sexlinien.dk ? Desværre er der rigtig mange skoler som ikke vejleder jer elever med sexualundervisning og brugen af nettet efter viden. Måske vil det være noget som skolen skal opfordres til, af jer elever sammen med jeres forældre. Mon det vil være muligt på din skole?
Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, og tale med en rådgiver når du ringer er det helt okay at være anonym.
Mange kærlige hilsner
BørneBrevkassen
Har du spørgsmål til sex eller den første gang?
Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.
Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?
Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!
Quiz om sex, seksualitet og krop
Kender du til myterne?