Brev
For stram
Hej
Jeg har en fast kæreste, problemet er bare, at han fortæller mig hver gang, at jeg er alt for stram, selvom jeg er våd, og han kan komme ind, men han kommer hurtigt.
Det gør mig self trist efter
Hvad kan hjælpe med at være mindre stram?
Pige, 20 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 20
Jeg kan godt forstå, at du bliver trist, hvis du får det at vide, hver gang din kæreste og dig har haft sex.
Du skriver, at når din kæreste og dig har sex, så er du våd nok og han kan trænge ind i dig. Men slapper du mon af? Hvis man ikke slapper af, men ligger og spænder i sin krop, kan det føles som om, at man er mere stram. Og så kan det også gøre lidt ondt på dig. Er det noget, du kan genkende?
Men hvis du er våd og han sagtens kan trænge ind og du nyder det, så er der ikke mere du kan eller skal gøre. Så er det bare sådan din krop er indrettet. Det kan også være, at det er noget der vil ændre sig lidt med årene.
Sex mellem to mennesker vil altid indebære et element af sårbarhed for begge parter. Du oplever fx at blive trist, når din kæreste siger. at han kommer for hurtigt, fordi du er for stram. Måske har din kæreste også en sårbarhed i dette. Måske ville han ønske, at han kunne holde længere og ikke komme så hurtigt? Men for ham er det måske nemmere at sige, at du er stram for neden frem for at pege på ham selv. Kunne du forestille dig det?
Der er ihvert fald ikke noget i vejen med dig, og det er ikke noget du kan, eller skal gøre noget ved.
I stedet tror jeg det er vigtigt, at du får en snak med din kæreste om, at når han siger sådan efter sex, så bliver du ked af det og såret.
Måske kan det åbne op for, hvad I sammen kan gøre. Måske kan I sammen finde nogle teknikker, så han ikke kommer for tidligt. Det er ikke hans problem, eller dit problem - men det er noget, I sammen kan være opmærksomme på og hjælpe hinanden med.
Jeg håber, at I får snakket sammen. Sex skal helst være en rar og tryg ting, og ikke noget der gør én trist.
Kærlig Hilsen
BørneTelefonen