Folk bliver forvirrede og irritere mig om det.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år,

Når jeg læser dit brev er det tydeligt for mig, at du bare gerne vil have lov at være den du er. Derfor pisser det dig af når dine klassekammerater og din familie ikke kan finde ud af, hvad du ‘er’. Det irriterer dig, at de ikke forstår dit verdenssyn og din seksualitet. jeg vil meget gerne hjælpe dig, så det ikke skal fylde så meget i dit hverdagsliv.

Det er tydeligt for mig, at du er meget reflekteret, nysgerrig og stærk. Du vil ikke gå på kompromis med dit liv og den du vil være. Det viser mig, at du allerede har nogle kanon vigtige egenskaber i forhold til at gå verden i møde på en god og rar måde. For du er stærk nok til at tage en diskussion og stå ved dig selv. Men du er også villig til at lære nye ting og have tålmodighed med andre. Det kan jeg mærke.

Du er også meget ærlig og åben. Det er to virkelig gode træk når man er gået på eventyr i sit indre univers som dig. Det betyder, at du ikke har holdt hemmeligt, at du har en anden seksualitet i din skole. Det betyder, at du har fortalt dem om dig selv og det du tænker på. Det er virkelig sejt.

Men med ærlighed og åbenhed kan der også komme knubs. For det er ikke alle der vil forstå din måde at se verden og dig selv på. Det er ikke alle der ser verden non-binært. Og sådan noget med køn og seksualitet kan give sammenstød. For ligesom du bliver irriteret over, at de kønner dig og din seksualitet, så kan jeg også forestille mig, at nogen provokeres af, at de ikke må være det køn de nu selv mener eksisterer.

På den måde kan du jo også komme til at irriterer dem ved at sige, at køn ikke eksisterer. Hvad tænker du mon om det?

I din klasse råber de og gør opmærksom på at du ikke er til drenge, og det irritere dig. Jeg forstår godt, at det kan være hårdt, hvis man føler sig misforstået eller ikke tydeligt defineret. På en måde kan det måske føles som om, at de ikke rigtig kender dig… Som den du virkelig er? Eller måske føles det som om, at du må leve i to verdener…?

Måske du kan prøve at se det lidt anderledes. Jeg tror ikke, at de gør det for at være strenge. Jeg tror, de tror at de hjælper dig – og hjælper andre med anden seksualitet, end dem selv. Jeg tror de prøver at inkludere dig frem for, at du skal føle dig udenfor – også selvom det er forkert. Hvad tænker du mon om det?

Som panseksuel kan du elske uafhængig af køn. Det betyder, at du ikke er begrænset af køn når du skal finde en partner. Du ser verden non-binært og ser derfor måske verden lidt anderledes end dem i din klasse og på din årgang. Du identificerer dig også som demiseksuel. Derfor er din kærlighed og tiltrækning afhængig af et stærkt følelsesmæssigt bånd for at blomstre.

Det var min måde at forsøge at definere dig… Jeg ved ikke om du er enig? For jeg er sikker på, at der sikkert er flere nuancer. Du bruger fx. selv binære termer som pige og dreng. Jeg ved godt, at det er kompliceret. Måske det er en god idé at starte med at sætte sig ned og formulere max 2 sætninger om din seksualitet og verdenssyn. Hvis du kan gøre det kort og tydeligt, er det sikkert også nemmere for andre at identificere dig korrekt. For hvis du ikke kan, hvem kan så?

Det er selvfølgelig vigtigt, at du har det godt, hvor du er.  Derfor skal du også tage en snak med din lærer hvis du ikke føler det bliver gjort på en behagelig måde. Alle børn skal være trygge i skolen og du har retten til ikke at føle dig generet.

Men måske du kan se det smukke i forskelligheden også.  Måske de ikke helt forstår det, men det lyder virkelig som om, at de prøver. Måske du kan se det værdifulde i, at du lever dit liv et sted med stor forskellighed. Jeg tænker, at det måske også ville være lidt kedeligt, hvis du kun hang ud samen med andre panseksuelle/demiseksuelle…?

Du kan også tænke på, at uden dig ville de måske aldrig finde ud af, at man kan se verden på din måde. Måske du kan inspirere dem til selv at gå på opdagelse i deres eget indre univers. Lidt ligesom dine venner gjorde for dig? Måske har du også selv identificeret forkert og kommet til at sætte seksualitet i bokse meget mere tidligere. På den måde er vi alle afhængige af andre menneskers tålmodighed for at udvikle os.

På samme måde kan det være, at du kan prøve at tale med din mor om jeres familie. Måske hun kan hjælpe dig med at tale med dem om det. Din mor lyder til at forstå dig. Det er dejligt. Derfor tænker jeg også, at hun kan være en god hjælp i forhold til at tale med andre mennesker om det.

Når du så føler det hele bliver for meget som Ambassadør LGBTQ+ skal du bruge dine venner fra priden. Jeg er sikker på, at de ved præcis, hvordan du har det. Sammen kan I måske skabe en tryg base – lidt som det allerede lyder som om, I har.  Måske du med dem kan trække vejret og samle energi til det liv du ellers lever. Det håber jeg, at du har mod på.

Du kan også altid benytte dig af LGBT+ ungdomstelefon. Ungdomstelefonen er et af LGBT+ Ungdoms rådgivende tilbud. Her kan du ringe og chatte med en ung rådgiver tirsdage i lige uge kl. 19-21 på telefon 33 36 00 80.

Kærlig Hilsen

BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?