Brev
Føler mig tvunget af veninderne..
Hej BB.
Jeg er en pige på 13½, jeg går i 7. klasse og det er vel ok..Der er bare det at jeg kun har kysset med drenge, og det er meget længe siden det sidst skete.. Jeg tør ingenting fordi jeg ikke føler jeg er god nok til noget eller nogen.
En af pigerne i min klasse har allerede haft sex og hun siger hun har prøvet alle sex-stillinger osv (også anal) hun er 13. Jeg har en anden veninde, lad os kalde hende F, som jeg er meget tæt med, hun skriver med en masse drenge i alderen 14-23 og føørste gang hun mødtes med dem (hver for sig selvføgelig) har de kysset/snavet, ligget i undertøj/nøgne og hun har givet dem et handjob (hun siger der er mere men at hun synes det er akavet at fortælle) hun er også 13.
Og nu hvor jeg ikke engang har snavet med nogen føler jeg mig meget tvunget til at gøre alt muligt, men jeg tør ikke… F sover tit hos drenge (næsten hver weekend) og de laver ALTID noget frækt du ved, og bagefter gider hun ik komme sammen med dem. Jeg forstår det ik?
Hvis jeg skulle lave noget med en fyr ville det da være fordi jeg var forelsket i ham, eller er det bare mig der er mærkelig? 🙁 Det gør mig rigtig ked af det at jeg ikke laver sådan noget.. Jeg føler mig også “ikke udviklet” pgr. af det.. Jeg har menstruation og sådan, men stadig, også fordi jeg ikke har særlig store bryster.. Og det er heller ik fordi drengenen synes jeg er grim eller usexet (tværtimod) men?
jeg ved ikke, jeg diskutere tit med F om det og hun synes bare jeg er latterlig og at hun kan gøre hvad hun vil selvom hun kun er 13.. Er det mig der er noget galt med? 🙁
Hilsen pigen med tankerne..
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13.
Mange tak for dit brev.
Hvor er det godt at du har skrevet, når du er blevet i tvivl, om det du gør er rigtigt/ om der er noget galt med dig..
Jeg kan besvare dit spørgsmål meget kort - Du er helt på rette vej og skal ikke være nervøs for, om der er noget galt med dig. At dine bryster ikke er helt udviklede endnu og du ikke har lyst til sex og kysse med drengene er helt naturligt og normalt.
(Men jeg kan godt forstå, hvis du synes, det kan virke ubehageligt, når andre i klassen går og fortæller om alle deres erfaringer!)
Nogle piger har det som pigen fra din klasse, og har travlt med at prøve en masse ting af. Jeg tænker, at hun udsætter sig selv for nogle ting, som hun ikke er gammel nok til at kunne overskue konsekvenserne af, og hun derfor nok har brug for at få hjælp.
Det er godt, at du diskuterer med hende og fortæller hende, hvad du tænker der er rigtigt og forkert, for det hun gør, er ikke bare forkert, men kan også være meget farligt for hende. Men jeg tænker også, at det faktisk burde være nogle voksne, som tog sig af det...
Jeg tænker nemlig, at det må være svært, at høre på at nogen udsætter sig selv for så voldsomme ting? Måske kunne du tale med dine forældre eller en lærer om, hvad du oplever i klassen? Så kunne du samtidig sige, at du ikke har lyst til at være den der sladrer om de andre, men at du faktisk er bekymret for de piger, som har sex med så mange forskellige ældre fyre...
Du er også meget velkommen til at skrive ind på UngeChatten eller ringe til BørneTelefonen på tel. 116 111, hvis du har brug for at tale mere direkte med en voksen om, hvordan du griber det an.
Kærlig hilsen
BørneBrevkassen.
Har du spørgsmål til sex eller den første gang?
Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.
Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?
Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!
Quiz om sex, seksualitet og krop
Kender du til myterne?