Er vi for unge?

Hej Børnetelefonen.

Jeg er en pige på 13 år, jeg har en rigtig dejlig kæreste som også er 13 år. Vi er begge to meget modne af vores alder. Vi har været sammen i snart 3 måneder, og vi er virkelig glade for hinanden. Når vi er hjemme hos hinanden ligger vi tit og rører ved hinanden. Og vi bliver begge meget liderlige. Vi har aldrig været nøgne sammen eller noget før. Men min kæreste siger at han tror at han er klar til sex, og det er jeg på en måde også.

Men jeg er meget bange for hvad andre vil tænke og sådan. Det har jeg snakket med min kæreste om, og han sagde at hvis jeg havde det sådan vil han hellere end gerne vente til vi bliver lidt ældre. Men hvornår er det normalt at begynde og dyrke sex, og er det fuldstændig unormalt at overhovedet tænke på at have sex, når man trods alt kun er 13 år gamle?

Her det sidste stykke tid har han også bedt om billeder af mig i ikke ret meget tøj, og det har jeg så sendt. Det var af egen fri vilje, for jeg stoler på min kæreste. Men er det unormalt at sende sådan nogle billeder i den alder?

Jeg har også et andet problem, jeg har meget svært ved tanken om at skulle være nøgen over for min kæreste, da jeg ikke selv kan lide min krop. Det er ikke kun sammen med min kæreste, men også når jeg fks. skal klæde om og i bad til idræt. Kan man gøre noget sådan at man ikke er så usikker omkring det? Jeg håber virkelig i kan hjælpe mig..

Mvh mig.

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Tak for dit brev. Godt at du har skrevet. Jeg kan godt læse, at du lige nu er usikker på sex og lidt på din krop. Det beskriver du meget flot i dit brev.

Først vil jeg sige til dig, at det er dejligt at læse, at du og din kæreste er så glade for hinanden, og at I er så gode og ærlige over for hinanden. I er heldige.

Det er helt normalt at gøre, som I gør og føle, som I gør, når I kæler for hinanden. Jeg kan godt forstå, I er nysgerrige på, hvordan det er at være nøgne sammen. Men det er vigtigt, I begge har det godt med at tage tøjet af og være nøgne. Dejligt at din kæreste siger, I kan vente, til du er klar. For at det bliver en god oplevelse for jer begge, skal I føle trygheden. Det er helt normalt, at man er lidt usikker første gang, man er nøgen sammen. Jeg tænker, I kan starte med at være nøgne sammen og lære hinandens og egne kroppe at kende, uden at I går rigtigt i seng sammen. Og hvis I så på et tidspunkt føler jer klar, så husk at bruge kondom, så du ikke risikerer at blive gravid.

Du skriver, det er svært for dig at være nøgen, og at du ikke kan lide din krop. Kan det tænkes, du ikke rigtigt har vænnet dig til, at din krop helt naturligt er begyndt at ændre sig nu, hvor du er blevet teenager. Der sker, som du sikkert ved, en masse med kroppen, når man bliver teenager, man kan sige at man skal til at lære sin krop at kende på ny med alle de forandringer, der sker med bryster, behåring, menstruation, former osv. og det er helt normalt for alle. Det kan måske være en hjælp for dig at være nøgen med dig selv, stå foran spejlet og lære din krop at kende, så du på den måde ser godt på de forandringer, der er sket, og du kommer til at kende dem. Det kan godt være, at du ikke kan lide alle de forandringer, der sker med kroppen, men det er desværre ikke noget, vi selv styrer.

Du spørger, om det er unormalt at sende fotos af sig selv i ikke ret meget tøj. Det er helt normalt, for din kæreste er jo vild med dig. Jeg tænker, det er vigtigt, at du selv vil kunne holde tanken ud om at din kæreste har fotos af dig uden ret meget tøj på, når I ikke er kærester mere? Det er måske lidt negativt tænkt, men det er vigtigt, at du passer på dig selv. Du kunne sige til din kæreste, at han godt kan få fotos af dig, men at det bliver med tøj på. Der kommer måske en dag, hvor I ikke er kærester mere, og så er det en god tryghed at vide, der ikke ligger fotos af én, som man ikke gider, andre ser...

Jeg håber, at du kan bruge svaret. Du kan altid ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du vil snakke lidt mere om det med en sød voksen, som lytter. Det er gratis, og du er helt anonym.

Kærlig hilsen
BørneBrevkassen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?