Brev
Er sådan lidt i tvivl.
Hej BørneTelefonen.
Jeg er en 12 årig dreng.
Jeg er homoseksuel.
Jeg er os blevet mobbet en del med at jeg var bøsse, og de vidste intet. Men her på den nye skole, har jeg virkeligt lyst til at fortælle dem det, men jeg ved ikke hvordan jeg skal få det sagt.
Håber i kan hjælpe mig!
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 12 år.
Tak for dit brev herind til BørneBrevkassen, hvor du fortæller om at du er homoseksuel, og gerne vil fortælle det til dem på din skole. Når jeg læser dit brev virker du til, at være meget sikker på din seksuelle status. Jeg ved fra mange andre børn og unge på din alder og ældre, at mange har en periode i deres liv, hvor de afprøver deres seksuelle ståsteder. Jeg siger ikke, at du har det på den måde. Er du sikker i din sag, er du omvendt fri for den usikkerhed og tvivl jeg ved, andre børn nogle gange oplever.
Din tvivl går mere på, hvordan du skal fortælle dem på skolen, at du er homoseksuel. Jeg kan godt forstå det er en stor og personlig ting at fortælle til kammeraterne. Er det noget du har fortalt hjemme til familien…? Kan det være en mulighed for dig først, at tale med dine forældre om hvordan du oplever dit seksuelle ståsted? Du fortæller at du er blevet mobbet, hvis dine forældre ved det, kan de muligvis bedre støtte dig i dine valg, hvad tænker du om det..? Måske har du selv en fornemmelse for hvordan det vil blive modtaget i din nye klasse, som kan være en hjælp for dig om de kan forstå det på en god måde? Er der en god stemning i klassen og nogle lærere som kan hjælpe jer, hvis det bliver indviklet og mobning begynder?
En anden mulighed du har for at afprøve at fortælle det, er at tale med din skoles sundhedsplejerske. Hun kan måske give dig vejledning i forhold til hvordan du bedst griber det at fortælle det an.
Jeg vil også anbefale dig en hjemmeside, den hedder www.sexlinien.dk det er en hjemmeside for børn og unge der har spørgsmål relateret til sex og seksualitet. På siden er der en brevkasse, lidt lige som vores, det er måske et sted du kan finde nogle gode råd. På sexlinien er der også en rådgivningstelefon, er det en idé for dig, at ringe dertil..?
Du er også meget velkommen til, at ringe eller sms'e til BørneTelefonen på 116 111 hvis du vil tale med en rådgiver om hvordan du griber det an.
Mange kærlige hilsner
BørneBrevkassen.
Har du spørgsmål til sex eller den første gang?
Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.
Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?
Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!
Quiz om sex, seksualitet og krop
Kender du til myterne?