Brev
ER meget i tvivl
Hej Børnetelefon,
Jeg er en dreng på 11 år. Det er fordi et par gange om ugen så onanerer jeg, også efter cirka 5 min så gør det ondt kan ikke helt forklarer det.
Jeg ved ikke helt om jeg ville snakke med mine forældre om med. Håber det er normalt når jeg er så lille!! Håber at få hurtig svar.
Dreng, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Dreng på 11 år,
Tak for dit brev. Godt at du har skrevet. Jeg vil prøve at svare på, hvorfor det gør ondt, når du onanerer.
Først vil jeg sige til dig, at det er helt normalt at onanere i din alder, og det er helt naturligt at være nysgerrig på sin krop og den forandring, der sker med den. Du har en alder, hvor der begynder at ske rigtig meget med din krop. Den er ved at gøre sig klar til at blive voksen. Dine hormoner begynder at udvikle sig sammen med resten af kroppen, der kommer hår på penis, under armene, man begynder at lugte af sved osv. Det er alt sammen helt naturligt, og noget man ikke selv kan styre, hvornår kommer og slutter.
Jeg tænker, at når du oplever, at det gør ondt, når du onanerer, kan det være at din krop og penis er ved at lære at få udløsning, og at du er ved at øve dig i, hvor hårdt og hvordan du skal gøre det, for at det er max rart for dig. Det kan godt tage lidt tid at blive klog på sig selv, når kroppen udvikler sig.
Måske er din forhud lidt stram, og det kan godt gøre lidt ondt. Hvis du oplever, at det er meget kan din læge hjælpe dig, så jeg tænker, at hvis det er noget, der forsætter vil det være bedst, at du kommer til læge.
Hvis det er svært for dig at snakke med dine forældre om det, kan de følge dig til lægen og vente i venteværelset, mens du snakker med lægen. Jeg forstår godt, at det kan være svært at snakke med sine forældre, men jeg tænker, at tanken om det er værre end at blive ved at have ondt, har jeg mon ret i det?
Med det mod som du har haft til at skrive til os, håber jeg, at du har mod til at bede din forældre om hjælp til et lægebesøg, hvis du oplever, at det forsat gør ondt, når du onanerer.
Hvis du har brug for at tale mere om dit problem, kan du altid ringe til Børnetelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke.
Kærlig hilsen BørneTelefonen