Brev
Er jeg mærkelig?
Hej
Jeg er en pige på 13 år, og jeg onanerer 1-2 gange om ugen.
Jeg føler lidt at det er helt normalt for drenge, men der er klamt eller mærkeligt når piger onanerer.
Nogle gange kommer emnet op i en samtale, men mange af mine veninder siger at det er klamt og at de aldrig kunne finde på det. Er lidt i tvivl om at de måske siger det for at folk ikke skulle vække mistanke om at de gør det. (altså at de prøver at skjule at de onanerer)
Ville egentligt bare vide om det er normalt.
kh anonym
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Mange tak for dit brev. Der er rigtig mange unge piger og drenge, der ligesom dig, bekymrer sig om onani. Derfor er det bare rigtig godt, at du skriver ind til os.
Når man er i din alder, er det helt naturligt at blive nysgerrig på sin krop og have lyst til at onanere. Derfor vil jeg først og fremmest berolige dig med, at det er helt normalt at at onanere – også som pige.
Jeg forstår godt, du undrer dig over, at nogen “ser” anderledes på piger, der onanerer modsat drenge, der onanerer. Sådan burde det ikke være. Både piger og drenge har nemlig en helt naturlig interesse for at udforske deres seksualitet.
Jeg kan jo ikke vide, hvordan det rent faktisk forholder sig, men jeg tænker, at det sagtens kan være, dine veninder siger, de aldrig kunne finde på det, fordi de frygter at blive set på som klam eller mærkelig. Nogle gange er det lettere at være ærlig og fortrolig, når man ikke er så mange sammen. Så hvis du har brug for at tale med nogen om det, kan det være, du skal bringe emnet op, når du er på to-mands-hånd med en af dine tætte veninder. Jeg tænker også, at som tiden går, og når I også begynder at få seksualundervisning i skolen, så vil dine veninder finde ud af, at det er helt normalt som pige at have lyst til at onanere.
Jeg håber, mit brev kan berolige dig og forsikre dig om, at der ikke er noget galt med dig, men at du er helt normal. Hvis du er nysgerrig, kan du læse breve fra andre børn, der handler om onani, ved at besøge vores hjemmeside. Du kan også besøge privatsnak, hvor du også kan læse mere om onani.
Kærlig hilsen BørneTelefonen