Er jeg mærkelig?

Hej
Jeg er en pige på 13 år, og jeg onanerer 1-2 gange om ugen.
Jeg føler lidt at det er helt normalt for drenge, men der er klamt eller mærkeligt når piger onanerer.

Nogle gange kommer emnet op i en samtale, men mange af mine veninder siger at det er klamt og at de aldrig kunne finde på det. Er lidt i tvivl om at de måske siger det for at folk ikke skulle vække mistanke om at de gør det. (altså at de prøver at skjule at de onanerer)

Ville egentligt bare vide om det er normalt.

kh anonym

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Mange tak for dit brev. Der er rigtig mange unge piger og drenge, der ligesom dig, bekymrer sig om onani. Derfor er det bare rigtig godt, at du skriver ind til os.

Når man er i din alder, er det helt naturligt at blive nysgerrig på sin krop og have lyst til at onanere. Derfor vil jeg først og fremmest berolige dig med, at det er helt normalt at at onanere – også som pige.

Jeg forstår godt, du undrer dig over, at nogen “ser” anderledes på piger, der onanerer modsat drenge, der onanerer. Sådan burde det ikke være. Både piger og drenge har nemlig en helt naturlig interesse for at udforske deres seksualitet.

Jeg kan jo ikke vide, hvordan det rent faktisk forholder sig, men jeg tænker, at det sagtens kan være, dine veninder siger, de aldrig kunne finde på det, fordi de frygter at blive set på som klam eller mærkelig. Nogle gange er det lettere at være ærlig og fortrolig, når man ikke er så mange sammen. Så hvis du har brug for at tale med nogen om det, kan det være, du skal bringe emnet op, når du er på to-mands-hånd med en af dine tætte veninder. Jeg tænker også, at som tiden går, og når I også begynder at få seksualundervisning i skolen, så vil dine veninder finde ud af, at det er helt normalt som pige at have lyst til at onanere.

Jeg håber, mit brev kan berolige dig og forsikre dig om, at der ikke er noget galt med dig, men at du er helt normal. Hvis du er nysgerrig, kan du læse breve fra andre børn, der handler om onani, ved at besøge vores hjemmeside. Du kan også besøge privatsnak, hvor du også kan læse mere om onani.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?