Er jeg lesbisk? Jeg er forviret…

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Tak for dit brev.
Jeg er glad for at du har skrevet ind til os, for jeg kan godt forstå at du bliver forvirret med alle de tanker du går rundt med, og lige meget hvor stort eller lille dit problem er, er du altid velkommen til at skrive til os!

Der sker rigtig meget med ens krop, når man er cirka 14 til 16 år. Man begynder blandt andet at mærke sin seksualitet og skal til at forholde sig til hvad det er for noget.

Du fortæller, at det føltes rart da du så porno med nogle lesbiske piger, og det er helt naturligt. Det betyder altså hverken at du er, eller at du ikke er lesbisk.

Du fortæller også om en episode til en fest hvor en dreng kom hen og kyssede dig og rørte dig mellem benene og at du ikke rigtig følte noget ved det. Til det kan jeg fortælle, at jeg tror det er de færreste, der føler det helt store ved at en dreng pludselig kommer hen på den måde, og så er det altså lige meget om man er til drenge eller piger. Det tager tid at få lyst, og måske var det lige lidt for overrumplende med ham drengen..??

Jeg tænker ikke at de ting du fortæller i dit brev kan fortælle entydigt, hvorvidt du er lesbisk eller ej. Det er noget, som du vil finde ud af med tiden. Du fortæller at drenge ikke rigtig interesserer dig, men det betyder jo ikke nødvendigvis at piger så gør..?? Du fortæller også, at du aldrig har kysset eller rørt ved en pige, men ikke om hvorvidt det er noget du har lyst til..??

Jeg kan godt forstå at du ikke har lyst til at være anderledes og skille dig ud fra mængden, og slet ikke når du er 15 år gammel. ¨De fleste af os, vil gerne være som flertallet..Mmen har du tænkt over at det måske ville være lidt kedeligt, hvis vi alle sammen var ens. Hvis vi nu alle sammen have langt mørkt hår, synes at rød var den flotteste farve og at vores livret var lasagne, hvordan ville vi så kunne lære noget om noget nyt..?? Hvis det skulle vise sig, at du rent faktisk er lesbisk, er det så ikke bedre at kunne være sig selv end at prøve at være en du ikke er..??

Der findes ikke nogen opskrift på, hvordan man er når man er lesbisk, hverken hvordan man ser ud eller hvordan man skal opføre sig. Du spørger om alle lesbiske er drengede ligesom Sara fra X-factor, og nej det er de ikke. Jeg ved ikke om du kender skuespilleren Portia De Rossi (ellers kan du måske søge efter hende på Google), hun er lesbisk og meget feminin. Så ligesom der er stor forskel på hvordan man ser ud og er som heteroseksuel (når man er til drenge) er der også stor forskel på hvordan man ser ud og er når man er lesbisk.

Hvis du har brug for at snakke med en om alt det her, tænker jeg at det kan være godt for dig, at prøve vores UngeChat http://www.bornetelefonen.dk/raadgivning/Basechat.aspx. www.sexlinien.dk har også et godt tema om seksualitet, som du måske ville have glæde af at tjekke ud...

Du er også altid velkommen til at skrive ind til os igen.

De bedste hilsner
BørneBrevkassen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?