Brev
Er jeg klar til sex?
Hej,
jeg er en pige på 16 år gammel og har den mest fantastiske kæreste. Her kommer mit lille problem. Min kæreste og mig har været kærester siden d. x. December, og jeg er stadig helt nyforelsket i ham. Vi har i alt kendt hinanden i mere en 1 måned, så det kom måske lidt hurtigt, at vi blev kærester, men synes det var den bedste beslutning ever.
Vi har været hjemme ved hinanden et par gange og laver selvfølgelig kæreste ting, men ikke sex. Han har givet mig finger og vi taler tit om, at vi snart skal have sex, hvor jeg altid afviser ham og fortæller jeg synes vi skal vente lidt. Han accepter hvergang jeg fortæller at jeg synes vi skal vente. Ham virker som om han sindssygt gerne vil have sex – altså hele tiden. Jeg føler mig ikke presset til noget, for hvis jeg gjorde, havde jeg slået direkte op med ham.
Jeg ved bare ikke om jeg er klar til sex, jeg elsker jo min kæreste, men ved ikke om jeg er klar. Der er ikke noget i min krop der fortæller mig, at nu er du klar! Jeg hader og skulle skuffe ham hvergang, at jeg ikke synes vi skal have sex nu. Hvad skal jeg gøre? Jeg kan jo ikke fortælle ham, at jeg ikke føler mig klar, for så føler han jo, at han ikke er den rette for mig, som jeg synes han er 100% Jeg synes bare sex er en så stor ting, måske overtænker jeg det bare for meget? Jeg er lidt pigen i filmen “The Note Book” der synes den første gang skal være noget HELT specielt.
Håber I vil hjælpe.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år,
Tak for et dejligt brev, der er fuld af kærlighed til din kæreste – og til dig selv. Det er godt at læse, at du passer godt på dig selv og mærker efter, hvad du er klar til.
Det lyder også til, at din kæreste er god til ikke at presse dig, og at han respekterer dig for, at du skal have mere tid. Det varmer mit hjerte, at I er så ærlige over for hinanden.
Det er svært at sige, hvornår du er klar til sex. Men som du sikkert også selv kan mærke, er tryghed, tid og respekt for hinanden vigtigt. Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at det alt sammen er noget, som I har i jeres forhold.
Jeg kan godt forstå, at du er ked af at afvise din kæreste, når han gerne vil have sex. Kunne du fortælle ham, at du ikke er klar endnu, og at det ikke har noget med din kærlighed til ham at gøre, men at det er noget inden i dig, der skal været helt klar. Hvis du tænker, at du er næsten klar, kunne I måske finde en dato, hvor I ved, at der er ro omkring jer, og så bliver det dagen. Jeg tænker, at det er vigtigt, at I fortsætter den gode stil i jeres forhold og sætter ord på jeres tanker, og det der kan være svært.
Måske er du faktisk klar, men det er dine tanker, der kører lidt rundt med dig, fordi de får lov til det – som du selv beskriver så flot. Det er meget naturligt at have det som dig første gang, man skal have sex. Jeg tænker, at når kroppen skal prøve noget nyt, vil den altid være meget spændt, og det vil være svært at slappe helt af den første gang.
Man kan sige, at de første mange gange øver man sig og øver sig i at slappe af. Det er nyt for dig og helt naturligt, at du er usikker. Jeg tror ikke, at den helt fantastiske første gang findes, men at der findes en anden god følelse efter første gang. En følelse, der gør at man føler sig tryg og er nysgerrig på næste gang. Jeg tænker at det er ret vigtigt, at du føler dig klar og ikke bare gør det for hans skyld, det tror jeg ikke ville give ham eller dig en god følelse.
Jeg håber, du kan bruge mit svar. Du kan altid ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder rådgiver klar til at snakke med dig.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen