Brev
Er jeg klar til sex?
Hej BB
Jeg har gået og tænkt meget på sex her på det sidste.
Jeg vil gerne have sex, jeg vil bare gerne prøve det.
Jeg har set meget porno her på det sidste og jeg har og tænkt meget på sex.
Men hvordan ved man at man er klar, og er det normalt at se porno flere gange om ugen?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år.
Sex er et emne, som for mange kommer til at fylde mere, end det tidligere har, når man bliver teenager. Jeg kan godt forstå, det sætter en masse tanker i gang, for det er både nyt og spændende - men samtidig et stort skridt for mange.
Som du selv oplever, kan det være svært at vide, hvornår man føler sig helt klar. Jeg tror, det vigtigste er, at man ikke forhaster sig med noget, så man senere risikerer at bliver ked af det og fortryde sine beslutninger. Jeg kan af dit brev forstå, at du gør dig en masse tanker om det, så jeg tror, du er god til at søge for at have dig selv med i det. Bliv ved med det.
For mange er det vigtigt, at det skal være med en sød person, de er glade for og føler sig trygge ved. Du kan overveje, om det samme gør sig gældende for dig.
Derudover kan det måske være nemmere at føle, om du er klar eller ej, hvis du starter stille ud med nus, berøring og kys forskellige steder på hinandens kroppe, og derefter bygger det trinvist op. Så lærer du både, hvad du godt kan lide, og du giver dig selv tid til at føle efter, om du er klar til næste skridt.
Du kan eventuel også tage en snak med nogle veninder og høre, hvad de synes, der skal til for, at de føler sig klar. Det, de fortæller, kan måske hjælpe dig til at blive klogere på, hvad der skal til for dig.
Ift. porno er det meget forskelligt, hvor meget man ser, men det er helt normalt, at man kan blive både så interesseret og måske også så ophidset af det, at man ser det flere gange om ugen. Det er der ikke noget i vejen med. Det bliver først et problem, hvis man synes, det begynder at fylde for meget i ens dagligdag, eller hvis man begynder at tro, at pornofilm viser, hvordan sex foregår i den virkelige verden. Jeg ved, det kan give mange unge et helt urealistisk billede af, hvad de kan forvente af sex. Så husk på, at porno er film, som er optaget i kulisser, med skuespillere, effekter, makeup, ting der er klippet sammen - og tricks lavet på computer! Det skal ikke ses som en guide til, hvordan man skal gøre alting! Så mærk godt efter, hvor din egen grænse går.
Jeg synes, du skal blive ved med at give dig selv tid til at tænke og føle efter, om du er klar til det næste lille skridt, for så har du dig selv med hele vejen. Bliver du i tvivl om noget, eller har du andre spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte os igen.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen