Brev
Er jeg homoseksuel?
Hej
jeg er en dreng på 15 der lige er startet i gymnasiet. Jeg har på det seneste gået med tanker om jeg er homoseksuel.
Det hele startede på sommerferien i år da jeg var på ferie i USA med min familie og min storesøsters kæreste. Mig og min svoger gik lidt og jokede med at kalde hinanden homo og slås lidt, bare for sjov. Men en morgen da jeg vågnede så var min hjerne forvirret, aftenen før havde vi haft en god diskussion omkring alt muligt men emnet kom også ind på mig og jeg har altid joket omkring at jeg gerne ville være rig og tjene mange penge. Men så sagde mine tre søstre at jeg skulle skrue mine forventninger nede og at de frygtede at jeg ikke ville få et lykkeligt liv. Jeg havde en mærkelig følelse da jeg gik i seng
Da jeg vågnede op dagen efter begyndte tanker omkring om jeg var homoseksuel at komme op i mit hoved og jeg har været forvirret lige siden… Jeg går hele tiden og prøver at bevise overfor mig selv at jeg ikke er homoseksuel, men fakta er jeg synes at jeg tænder på piger og tanken om at være homoseksuel kan jeg slet ikke forenige med mig selv, jeg har en homoseksuel fætter og jeg synes at han er helt vild venlig og sjov at snakke med så jeg har ikke noget imod homoseksualitet
Så for at opsumere, er det normalt for en teenage dreng at tænke sådan og tyder det på at jeg er homoseksuel, eller er jeg bare forvirret og handler det om at jeg er usikker mere end at jeg er ved at blive homoseksuel?
Mvh B
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære B
Tak for dit brev. Godt at du har skrevet. Jeg kan godt læse, du er forvirret lige nu, du beskriver ærligt og flot, hvordan du har det.
Det er dejligt at læse, du har mod på livet og gerne vil tjene mange penge og være rig. Jeg tænker ikke, dine søstre har sagt, du skal skrue dine forventninger til livet ned for at gøre dig ked af det, men mere for at passe på dig, så du ikke bliver skuffet.
Det er meget normalt, når man joker med noget, som dig og din fætter har gjort, at det så stadig kører rundt i hovedet, når man skal sove, og man kan blive helt i tvivl om, hvem man er.
Du har også en alder, som du sikkert ved, hvor der sker rigtig meget med ens hormoner. Man skal til at lære sig selv at kende seksuelt, og i den proces er det meget normalt, at man tænker tanker om det samme køn, uden at man behøver at være homoseksuel.
Du skriver, at du tænder på piger, så måske er du lidt forvirret og usikker lige nu, som du skriver. Jeg tænker, at du skal prøve at se, hvad vej dine tanker går den næste tid og lade dig selv tænke det, der kommer til dig uden at gøre det til forbudte tanker. Måske kan du også finde svar og hjælp på Landsforeningen Bøsser og Lesbiskes hjemmeside.
Du kan også altid ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Har du spørgsmål til sex eller den første gang?
Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.
Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?
Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!
Quiz om sex, seksualitet og krop
Kender du til myterne?