Brev
Er jeg Bøsse?
Kære bb
Jeg er en dreng på 13 og jeg ved ikke om jeg er homo?
Jeg har i et års tid haft en mistanke fordi at jeg først og fremmest kan blive vild med en mand. Altså jeg mener at jeg tænder på at se på en mands kropsdele og i det hele taget på en lækker mand.
Tit når jeg skal onanere tænder jeg bøsseporno og kan komme til det. BTW jeg kan også komme til almindelig porno.
Jeg har været forelsket i en pige før men det er lang tid siden. Jeg har ikke været forelsket i en mand men jeg kan tænde på en.
Jeg kigger også tit på andre mænds tissemand når jeg feks. Er i svømmehallen og jeg er meget nervøs for at jeg er til mænd.
Jeg tænder på at se på tissemænd men ikke på tissekoner…
Hvad tror i? Er jeg til mænd eller er jeg bare en forvirret almindelig teenagedreng?
Hilsen Dreng på 13
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år
I din alder er det helt almindeligt, at ens seksualitet begynder at fylde mere. Faktisk er det helt normalt, og man vil opdage nye sider af sin seksualitet. At finde ud af, om man er hetro- eller homoseksuel er ofte en proces, man skal igennem. Nogle finder ud af det rimelig tidligt i livet, mens andre måske først finder ud af det, når de er en del ældre end dig. Det er meget forskelligt fra person til person.
Sagt med andre ord, er det ikke til at vide, om du er hetro- eller homoseksuel endnu. At tænde på en mands kropsdele er fx ikke lig med, at man er til mænd. Det kan derimod være en naturlig del af udviklingen af ens seksualitet. Samtidig kan det også være, at det er en del af processen for at finde ud af, om man er homoseksuel.
Begge dele er naturligt, så i stedet for at ”panikke”, vil jeg råde dig til, at du prøver at tage det stille og roligt. Lær din krop og dig selv at kende. Prøv at se, om du kan lade vær med at fokusere på, om du er ”det ene” eller ”det andet” - for i sidste ende er du jo stadig dig. Så længe man gør det, der gør en glad.
Når jeg skriver, "lær din krop og dig selv at kende" mener jeg, at du egentlig skal gøre som du plejer og dét, du tænder på. På et tidspunkt møder du måske en fyr, som du kan mærke at du får følelser for. Det kan også være, at du ikke gør og finder ud af, at du tænder på piger. Det kan også være, at du tænder på begge dele. Det vigtigste er, at du giver det tid og holder øje med de følelser, som du får. Ligesom du har gjort indtil videre.
Måske kan du tænke over, hvad der gør, at du er nervøs for, om du er til mænd? Er der noget bestemt, som du er nervøs for? Måske får du nogle flere tanker om det, som du gerne vil dele. Og så kan du altid ringe, chatte eller sms´e til BørneTelefonen og tale med en rådgiver om det.
Du kan også læse mere om homoseksuel på sexliniens hjemmeside: http://www.sexlinien.dk/emneside-seksualitet-og-koen/homoseksualitet.aspx.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
De bedste hilsner
BørneTelefonen