Er jeg Bøsse?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 13 år

I din alder er det helt almindeligt, at ens seksualitet begynder at fylde mere. Faktisk er det helt normalt, og man vil opdage nye sider af sin seksualitet. At finde ud af, om man er hetro- eller homoseksuel er ofte en proces, man skal igennem. Nogle finder ud af det rimelig tidligt i livet, mens andre måske først finder ud af det, når de er en del ældre end dig. Det er meget forskelligt fra person til person.

Sagt med andre ord, er det ikke til at vide, om du er hetro- eller homoseksuel endnu. At tænde på en mands kropsdele er fx ikke lig med, at man er til mænd. Det kan derimod være en naturlig del af udviklingen af ens seksualitet. Samtidig kan det også være, at det er en del af processen for at finde ud af, om man er homoseksuel.

Begge dele er naturligt, så i stedet for at ”panikke”, vil jeg råde dig til, at du prøver at tage det stille og roligt. Lær din krop og dig selv at kende. Prøv at se, om du kan lade vær med at fokusere på, om du er ”det ene” eller ”det andet” - for i sidste ende er du jo stadig dig. Så længe man gør det, der gør en glad.

Når jeg skriver, "lær din krop og dig selv at kende" mener jeg, at du egentlig skal gøre som du plejer og dét, du tænder på. På et tidspunkt møder du måske en fyr, som du kan mærke at du får følelser for. Det kan også være, at du ikke gør og finder ud af, at du tænder på piger. Det kan også være, at du tænder på begge dele. Det vigtigste er, at du giver det tid og holder øje med de følelser, som du får. Ligesom du har gjort indtil videre.

Måske kan du tænke over, hvad der gør, at du er nervøs for, om du er til mænd? Er der noget bestemt, som du er nervøs for? Måske får du nogle flere tanker om det, som du gerne vil dele. Og så kan du altid ringe, chatte eller sms´e til BørneTelefonen og tale med en rådgiver om det.

Du kan også læse mere om homoseksuel på sexliniens hjemmeside: http://www.sexlinien.dk/emneside-seksualitet-og-koen/homoseksualitet.aspx.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar.

De bedste hilsner
BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?