Brev
er jeg biseksuel?
kære børnetelefonen
jeg er en pige på 17 år, og lige startet i gymnasiet.
Jeg har aldrig været afvisende for om jeg nogensinde vil være sammen med en pige, men har heller aldrig set migselv som biseksuel.. men nu er jeg kommet i tvivl..
Jeg er begyndt i 1.g og i min klasse går der den her pige, og hun er biseksuel..og jeg tror jeg er blevet forelsket i hende.. Jeg kan ikke lade være med at tænke på hende,og jeg synes vil rigtig gerne snakke med hende og have hendes opmærksomhed.. plus eg bliver jaloux hvis andre snakker med hende.. jeg har aldrig haft det sådan her overfor en pige før… så det er lidt underligt..
En dag fortalte hun mig at hun synes jeg var sød og at hun rigtig godt kunne lide mig og det fik mig til t tænke om jeg virkelig kunne se mig selv sammen med hende i et forhold, men ja det kan jeg godt..
er jeg Biseksuel, eller bare nysgerrig?
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17 år
Tak for dit brev herind, jeg tror mange andre unge kan genkende den følelse, som du beskriver, nemlig tankerne om egen seksualitet, er man biseksuel fordi man tænder på en af sit eget køn.
Jeg vil lige skynde mig at sige at det er MEGET normalt at være forvirret - eksperimenterende omkring sin seksualitet i din alder. Rigtig mange unge mennesker har tanker og fantasier omkring, hvordan mon det vil være sammen med en af sit eget køn.
Den tiltrækning du oplever til din veninde, behøver ikke at betyde at du biseksuel. Det betyder måske bare, at du er i en periode af dit liv, hvor du er nysgerrig på din egen seksualitet og du er ved at finde ud af, hvem du er, og hvad du godt kan lide. Det kan være, du har det anderledes om et halvt år eller 3 år fra nu.
Det kan også være, at du føler dig mere sikker i din seksualitet om et halvt år eller om 3 år. Lige nu kan du overveje om, det ikke er ok, at du bare tillader dig selv at være nysgerrig på dine følelser og lyster. Men husk at passe på dig selv, og her tænker jeg på, at din veninde (eller en anden du bliver forelsket i) også er i den undersøgende og nysgerrige periode af deres liv, og det kan måske betyde at følelserne hurtigt kan ændre sig, både hos dig, men også hos den anden. Man kan også være bekymret for om ens venner og veninder ændrer holdning til en, fordi man vælger 'at gå på opdagelse i sin seksualitet' - det ved jeg ikke om er en bekymring du har...
Du kan eventuelt spørge dig selv disse spørgsmål, for at opklare for dig selv, hvad du egentligt gerne vil, i forholdet til din veninde. Det kan være, at ved at svare på disse spørgsmål, bliver du mere klar over, hvad du vil og ikke vil i forholdet til hende og det giver dig mulighed for at være ærlig over for dig selv, men også over for hende.
Har vi et godt venskab? Føler jeg mig godt tilpas i hendes selskab eller skal jeg leve op til noget? Er det kun seksuel tiltrækning?
Jeg vil lige slå fast, at de tanker og følelser du har, er helt normale og du er helt normal uanset, om du kan lide drenge eller piger - eller begge.
Jeg er helt sikker på, at du med tiden bliver mere klar på, hvem og hvad du kan lide.
Du er selvfølgelig meget velkommen til at ringe eller sms'e til Børnetelefonen på 116 111 eller du kan chatte med os.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen