ER JEG BILLIG

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige med eks-kæresten

Tak for dit brev, hvor du fortæller, hvor ked af det du bliver, når folk kalder dig billig.

Folk bruger ofte ordet ”billige” om piger, som er lette for mange fyre at få med i seng. Jeg tænker ikke om dig, at du er ”billig”. Du er ung og forelsket.

Når man er ung og forelsket, kan man godt opleve, at man pludselig befinder sig i en situation, som man ikke helt kan overskue konsekvensen af. I dit tilfælde kan jeg ikke helt læse, om du faktisk gerne ville hygge med din eks-kæreste, eller om du gik med til at give ham et håndjob, kysse og flette fingre for at få ham tilbage?

At hygge sig sammen er ret privat, og det kan måske virke grænseoverskridende for andre, når det foregår i et fælles rum. Kunne det tænkes, at det er derfor, at nogen folk (mon det er klassekammeraterne?) vælger at bruge ordet billig?

Der er sikkert flere i klassen, som slet ikke er så langt mht. sex, erotik og kærlighed, som dig og din ex-kæreste tydeligvis er. Idet du er gået i gang med det, kan det måske også virke overvældende for nogle af kammeraterne – måske de kan føle sig usikre og derfor reagere voldsomt? Ikke at det er ok – men en mulig forklaring?

Jeg tænker, at du måske har brug for at være god til at passe godt på dig selv. Fx ved at forbinde sex og erotik med kærlighed, tryghed, tillid, tryghed og privatliv. Noget som du i fællesskab skal nyde med en kæreste, fordi I begge har lyst og mod på at give hinanden noget meget fint og personligt.

Du kan ikke ændre det, der er sket, og det er heller ikke sikkert, du har lyst til det. Men jeg tror, det vil være godt og vigtigt for dig at tale med en god ven/veninde, om dine oplevelser og tanker. Du har høstet nogle erfaringer, desværre på en træls måde. Brug dem til noget – lær af dem og brug tid på at gøre det, der er godt for dig. Du er vigtigst i dit liv.

Jeg håber, du kan bruge mine overvejelser til noget.

Du kan også altid ringe til BørneTelefonen på 116 111, eller skrive til UngeChatten – begge steder sidder der rådgivere klar til at tale med dig.

Gode tanker fra

BørneBrevkassen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?