Brev
Er jeg bagud?
Hej Bb.
Jeg er en tretten årig pige, som går og undre sig over om jeg er bagud? I mange breve herinde er der mange som skriver om deres første gang de havde sex, og mange af dem er på min alder og ned af. Jeg føler mig slet ikke klar til sex, for i mit hoved er sex noget til “voksne”..
Når jeg læser de her breve får jeg et par tanker i hovedet, som er om jeg mon er bagud? Er det mig der er umoden? Eller er det bare dem som skriver om deres første gang, som går for hurtigt til den? Jeg kan ikke selv vente til at jeg finder min drømme fyr, og kunne sidde og nusse og være lidt frække. Men det med at have sæx, skræmmmer mig faktisk lidt.. Så er jeg bagud?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige,
Tak for dit brev. Jeg tror, at de tanker, som du beskriver i dit brev, er tanker som rigtig mange andre 13-14 årige både drenge og piger gør sig. For selv om vi godt ved, at der ikke er andre lige præcis som os, så er det rigtig svært ikke at sammenligne sig selv med andre... Vi kan sammenligne os selv med andre på mange forskellige punkter, det kan være på udseendet, karaktererne i skolen, antal is om sommeren, ja alle mulige ting... Men det kan også være, som du skriver, om vi er foran eller bagud i forhold til vores seksuelle erfaringer.
Det fantastiske er, at der faktisk ikke kun er én rigtig måde at se ud på eller ét sæt rigtige karakterer, eller hvornår det er rigtigt at have sex for første gang... Der er nogle retningslinjer i forhold til den seksuelle lavalder, som hedder 15 år, men som du selv har lagt mærke til, er det ikke alle, som venter til de er 15 år. Der er til gengæld også rigtig mange, som venter til de er 16 eller 17 år. Det er så forskelligt fra person til person.
Nogle er hurtigere modne både fysisk og psykisk end andre, og de har det måske fint med at have deres seksuelle debut, når de er 14 år eller yngre. Men der er desværre også mange, som føler sig presset til at dyrke sex og dermed har deres seksuelle debut, før de egentlig er helt klar til det... Og det er så ærgerligt, for det er jo ikke noget, man kan lave om, når det først er sket. Så det er så super vigtigt, at man er god til at mærke efter på sig selv og turde stå ved sin egen mavefornemmelse for, hvornår man er klar. Og så er der også lige det med sex og berøringer, at de føles så meget bedre, hvis man har lyst, end hvis man er utryg og anspændt i kroppen!
Jeg synes, din forestilling om at være sammen med din drømmefyr på en måde som er dejlig og samtidig lidt fræk, men i det tempo der føles rigtigt for jer, lyder så rigtigt. Så nej, jeg tænker ikke, at du på nogen som helst måde er bagud!
De bedste hilsner fra
BørneBrevkassen
Har du spørgsmål til sex eller den første gang?
Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.
Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?
Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!
Quiz om sex, seksualitet og krop
Kender du til myterne?