Brev
Er det ulovligt, hvid ikke hvordan spørg man så?
Hej BørneTelefonen, først vi jeg sige tak fordi i læser dette.
Lidt om mig selv: jeg er en glad 13 årig dreng der er meget glad, langt fremme i puberteten, bar en god kondi og er godt med i skolen.
Mine spørgsmål:
Spørgsmål 1: jeg har en kæreste på 12 og jeg er 13 og jeg tænker meget på sex og ville gerne spørge hende om hun ville prøve det,
problemet er bare at jeg ikke ved ok det er ulovligt? Fordi vi er jo ikke helt jævnaldrende,
vi går i samme klasse så i princippet er vi vel jævnaldrende?
Spørgsmål 2: det andet problem er at jeg ikke ved hvordan jeg skal spørge hende, fordi jeg vil ikke havde at det er grunden til vi slår op hvis jeg spørg hende. Jeg kan fint acceptere et nej.
Hun har ingen problemer med at jeg gør hende på numsen når vi er alene, men når vi er sammen med andre siger hun: du ramte mig et forkert sted,
hun har heller ingen problemer med at røre på pikken når vi er alene, men når vi er sammen diget hun Unskyld hvis hun kommer til det.
Tak fordi i læste dette:=)
fortsat god dag/aften/morgen
O
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 13-årige dreng,
Mange tak for brevet. Hvor er det godt at høre, at du er glad og har det godt!
Til dit første spørgsmål kan jeg svare, at nej det er ikke ulovligt at have sex, når I begge er under den seksuelle lavalder, dvs. under 15 år. Men du skal være opmærksom på, at I ikke er så gamle. Det er de færreste børn der har sex, når de er 12 år. Faktisk har de fleste først sex første gang, når de er 16 år.
Når du på et tidspunkt bliver 15 år, og din kæreste så er 14 år, så er det i princippet ulovligt for dig at have sex med hende. Loven er dog lavet for at beskytte børn mod seksuel udnyttelse fra voksne og altså ikke for at afholde unge mennesker i at have sex, så når man er næsten jævnaldrende, så skal man ikke bekymre sig. Hvis du gerne vil være helt sikker på ikke at blive anmeldt, så kan det være en god idé, at få ens egnes forældre accept og din kærestes forældres accept. For det er jo dem, der skal passe på jer indtil i bliver 18 år.
Til dit andet spørgsmål så tænker jeg, at det bedste ville være at snakke med din kæreste om det. Hvis du fortæller hende, at du har tænkt over sex, men også at det jo kun er, hvis hun også har lyst, så tænker jeg ikke, at hun slår op pga. det. Hun vil nok tværtimod kunne mærke, at du ikke vil presse hende. Og det tror jeg, vil gøre hende tryg.
Det kan sagtens være, at hun slet ikke er parat til sex endnu, men helst bare vil kysse og kramme. Det kan jeg høre, at du er helt med på. Der kan også være noget meget dejligt i ikke at gå for hurtigt frem. Men i stedet at give sig tid til rigtig at lære sin kæreste at kende ved at ved at røre ved og kysse hende. Og sammen glæde sig til den første gang.
Du kan kigge inde på sexlinien.dk, hvor der står lidt om, hvordan man starter med at have sex: http://www.sexlinien.dk/emneside-seksuelle-lyster/nu-ligger-vi-her.aspx. Sex kan være rigtig mange ting, og man kan jo starte med at røre ved hinanden og tage den derfra. Det vigtigste er at respektere hinandens grænser. Når din kæreste måske virker afvisende, når I er blandt andre, så kan det være, fordi hun er genert eller ikke synes, at det er passende. Du kunne måske spørge hende, hvordan hun har det med det?
Jeg håber, at mit svar hjalp lidt. Ellers er du velkommen til at ringe til Børnetelefonen på 116 111 eller til Sexlinien på 7020 2266.
Kærlig Hilsen
BørneTelefonen