Brev
Er det tideligt
Hej bb
Jeg er en dreng på 13 år der har onaneret i 4 år og føler at det er degligt og vil gerne forsætte men er usikker på om jeg er begyndt for tideligt.
Jeg onanere ca hver dag (så meget som mugeligt)
er jeg begyndt for tideligt.
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13.
Først og fremmest skal du vide, at du ikke er begyndt for tidligt med at onanere. Når man går fra at være barn til ung, sker der mange forandringer i ens hjerne, følelser og krop. At være interesseret og nysgerrig i forhold til sin krop og seksualitet er en helt naturlig del af ens udvikling. Onani er også med til at hjælpe unge med at udvikle deres lyst og seksualitet.
Det kan være svært at vide, hvad der er normalt i forhold til fx onani, da der er meget forskel på, hvor åben man er om sin egen seksualitet. Derfor er det ikke altid noget, man snakker så meget med venner eller andre om. Men du skal vide, at det er meget normalt, det du beskriver.
Du skriver, at du onanerer så meget som muligt. Onani kan give en rar følelse af en form for lykke. Af denne grund kan man få lyst til at gøre det ofte, for at få det rart. Så længe du ikke selv synes, at du onanerer for meget, er der ingen grund til at være bekymret for, hvor meget du gør det. Men hvis du nu eller senere synes, at det tager for meget af din tid, kan det være en ide at finde på andre aktiviteter som også giver dig en form for lykkefølelse. Det vil kunne gøre, at du bruger mindre tid på onanien, hvis du har noget andet som du kan bruge tid på i stedet. Men som du skriver, virker det ikke til at du synes, at du bruger for meget tid. Og så er det jo bare helt, som det skal være.
Jeg håber, du kan bruge svaret.
Kærlig hilsen BørneTelefonen