Er det okay? Hjælp!

Hej bt…. har skrevet ind med et problem før, men det her problem er sådan for REAL et problem… ifølge mig:)

Jeg er 13 år, har en fantastisk kæreste på 16, han er pisse sød overfor mig.. hvis han kommer til at såre mig det mindste bliver han så… ked af det<3 han passer på mig, ville aldrig gøre mig noget ondt.. <3

Vi har ikke mødtes.. han arbejder meget, men dog har vi været “intime” med billeder osv…

han har bla sendt dp osv og jaer har sendt billeder af mine bryster hvor jeg holder for mine nipples osv… ( Man kan IKKE se mit ansigt!! Og han har ikke taget screenshot og vi har snakket om at jeg ville blive rigtig ked af det hvis han tog screen og han respekterer det 100% og har aldrig gjort det)

Men her forleden dag, skrev jeg med min bedste ven (en dreng) og vi har sådan nogle jokes hvor han siger sådan “send et billede af din røv” uden han mener det osv og det er ret sjovt. Så sagde jeg sådan “nej ikke til dig i hvertfald!” Og så sagde han om jeg havde sendt til min kæreste… men sagde måske.. og så begyndte han at sige at det er rigtig dumt og at jeg ikke skal gøre det! Så jeg sagde bare slap af jeg jokede..

og lige siden har jeg ikke sendt noget intimt til min kæreste fordi jeg er så paranoid.. tænker på det 24/7, er det forkert?

Så spørgsmålene kommer her:
Er det okay jeg sender “nudes” til min kæreste?
Skal jeg vente med at sende flere til vi har mødtes?
Er det ulovligt?
Er jeg “ulækker”?

Please hjælp jeg græder hver nat pga det her..<3

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år,

Det lyder som om, at du har en rigtig dejlig kæreste, og at I er meget glade for hinanden.
Det lyder også som om, du har en rigtig god ven, der bekymrer sig om dig og passer på dig.

Det er nemlig helt rigtigt, at det er en god idé at være meget forsigtig med at sende billeder af sin krop. Måske har du allerede hørt lidt om, hvordan man kan være forsigtig – f.eks. ved ikke at sende billeder med sit ansigt på.

Det er ikke ulovligt at sende nøgenbilleder (men det er ulovligt at dele nøgenbilleder af en anden, hvis man ikke har fået lov). Det er helt naturligt, at man er nysgerrig på dét med at sende nøgenbilleder, og det er ikke ulækkert eller mærkeligt, at man synes, det er spændende og sjovt. Men det er vigtigt, at man føler sig meget tryg og fortrolig med en anden person, før man sender nøgenbilleder. Du skriver, at du og din kæreste ikke har mødt hinanden endnu, og det er en meget god idé at vente med at sende flere billeder, til I har mødtes, og du måske føler, at du kender ham endnu bedre – og at du er endnu mere tryg ved ham? Måske kan du tænke, at man ikke skal dele noget, som man vil være ked af, at andre pludselig fik adgang til at se.

Hvis nogen har delt nøgenbilleder af en, kan man finde råd lige her: https://bornetelefonen.dk/tema/problemer-på-nettet. Det er jo ikke fordi, du har oplevet det, men det kan alligevel være rart at læse om det.

Måske vil det være godt, hvis du og din kæreste snakkede sammen om, at I venter lidt med at sende flere billeder til hinanden, før I har mødtes? Man skal have lyst til at sende billeder og føle sig tryg i det. Og der er ingen grund til at skynde sig med det. Måske skal du og din kæreste være sammen længe – og så er der masser af tid til at sende billeder, når I først har mødt hinanden.

Hvis du har brug for at snakke mere om det eller hvis du har spørgsmål, er du meget velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen 116 111 eller skrive til os på Chatten.

Pas rigtig godt på dig selv.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Hvordan er dit digitale fællesskab?

Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.

Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.

Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!

Trin for trin hjælp
Har du været udsat for ulovlig billeddeling? Få hjælp her, hvis nogen har delt et billede eller en video af dig.

Er dine private billeder blevet delt?

billeddeling

Er dine private billeder blevet delt? Eller har du selv delt billeder eller videoer?

Uanset om du selv har delt, har modtaget noget eller selv er blevet krænket, er det det vigtigt, at du reagerer.

Læs mere her og få hjælp til, hvad du kan gøre hvis du er stødt på det eller selv har været udsat for billeddeling. Du kan også få gode råd, læse andre børns breve, quizze eller se film om billeddeling.