Er det okay at have sex som 14 årig?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år.

Tak for dit brev. Du virker til at være rigtig god til at forklare dine følelser. Jeg vil gøre mig umage for at svare bedst muligt på dine spørgsmål.

Du er bestemt ikke alene om at at være i tvivl. Vi ved fra mange unge, der skriver til os, at det kan føles rigtig svært at finde ud af, hvornår man er klar.

Det er flot, at du kunne mærke, at det var forkert for dig at have sex, selvom du egentlig havde lyst. Det fortæller mig, at du er en pige, der kender dig selv godt.

Det er også godt, at du har fundet en kæreste, som forstår dig, når du fortryder. Jeg kan godt forstå, at du føler dig tryg ved ham.

Hvornår man er klar til at miste sin mødom er meget forskelligt, nogle er 13 år andre er 20 år. Det vigtigste er, at man føler sig klar. Det har du måske ikke helt gjort endnu?

Hvis vi nu vender det om, så kan man sige, at i stedet for at skulle føle sig klar, så kunne det måske være en idé at vente til den dag, hvor du slet ikke kan lade være? – ville det give mening for dig?

Det er naturligt, når man har en kæreste, man er glad for, at man er nysgerrig på det seksuelle. Du og din kæreste kan jo godt have sex på andre måder end ved at have samleje. I kan kysse og kæle for hinandens kønsorganer. Det kan være en god måde, til både at lære jer selv og hinanden at kende på. Her er det selvfølgelig også vigtigt, at du kun er med, så længe det føles rigtigt for dig.

De fleste er usikre første gang, de skal prøve noget nyt. Derfor kan jeg godt forstå, at du er nervøs for, om du “kan finde ud af” at have sex med din kæreste. Har du talt med ham om, om han også er nervøs for, om han kan finde ud af det? Hvis I taler om det, så kan det være, at I begge to bliver lidt mindre nervøse, fordi I ved, at den anden også er usikker?

En stor del af de unge, som vi får breve fra, var også nervøse første gang. Så det er du bestemt ikke alene om. Og hvordan skal man være god til noget, som man aldrig har prøvet før? Du har sikkert også brugt tid på at lære at læse, eller at cykle osv., da du var yngre. Det er med sex som med alt muligt andet, man skal prøve det nogle gange, før man finder ud af det, og det er helt okay.

På BørneTelefonens hjemmeside har vi en video om “første gang”, som du måske også kan have glæde af at se: Den første gang

Det er modent, at din kæreste og dig har tænkt på at bruge kondom. Det er vigtigt for at undgå, at du ikke bliver gravid. Hverken kondom eller andre slags prævention er helt sikre. Men risikoen for at blive gravid er meget lille.

Du har ret i, at dine forældre vil vide, at du har været i seng med din kæreste, hvis du er blevet gravid. Men hvis I gør jeg umage med at bruge prævention hver gang, så skulle du gerne kunne undgå at havne i den situation.

Det er godt, at du kan tale lidt med din mor om de her ting. Jeg forstår godt, at du ikke vil have, at hun bliver vred. Men det er jo din krop, og i sidste ende er det dig, der må bestemme over den.

Måske kunne du have lyst til at tale med en anden voksen end din mor om det? Det kan være, at du har en lærer, en tante eller en træner, som du føler dig tryg ved, som du også kunne spørge? Det kan nogle gange være rart at tale med en, som ser tingene på ny måde.

Du er også velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen på 116111, vi vil også gerne lytte til dig, hvis du kunne have lyst til det?

Jeg håber, at mit svar har hjulpet dig på vej. Du virker som en pige, der er god til at overveje tingene, og derfor tror jeg på, at du får taget den beslutning, som er helt rigtig for dig.

De bedste hilsner til dig fra

BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?